Gå til hovedinnhold

Klipping av pellis

Her råder det komplette kaos!
Nå har jeg utsatt dette lenge nok, så i dag tok jeg meg på tak og fikk klippet og ordnet med pellisene som har stått i lysthuset siden i høst.
Når høsten kom så var jeg mildt sagt litt hagelei og pottene ble bare satt inn på hagebordet. Der har de stått i mørke og fått en vannskvett i ny og ne!
Her er det full kaos og det er ikke noe hyggelig i det hele tatt. Her må noe gjøres, og med vann, saks og godt hagehumør gikk jeg ut i lysthuset og klippet i vei!
Etter litt klipping og vanning, rydding og ordning så ble resultatet ikke så aller verst!
Her har alle fått pyntet på seg og vannet. Nå skal dem stå under plantelyset og kose seg til våren.
Noen potter med paprika og chillie spirer har også fått plass under plantelyset!
Det er ikke så lett å kaste det som blir klippet vekk, så da blir det noen stiklinger!
Joa, stiklinger er velkommen dem! Nå skal dem få stå i vann til dem får røtter, så er det i jord med alle sammen. Jeg har prøvd å sette dem i jord med en gang, men det har jeg ikke lykkes noe særlig med. Derfor blir det vann denne gangen!
Tror det bli ca 28 stiklinger.
* * * * * * *
Til slutt må jeg visere dere den siste lykta mi, som jeg fikk i posten i går. Jeg elsker lykter og får på en måte aldri nok av dem.
Ønsker alle en fin tirsdagskveld!

Kommentarer

Fra kaos til komplett orden!
Gir en god følelse:))
Flink du er..
Gratulerer med nydelig lykt..
klem
Line S sa…
Ja du sier noe. Jeg har vært en tur og kikket på mine, men foreløpig har jeg verken klippet eller tatt stiklinger... Får nok se å komme igang snart. ;)
Anne sa…
Flott jobbet i dag !
Flink du er..og er herlig følelse når det er gjort.
Jeg var faktisk innom tanken å gjøre det samme i dag ..men utsatte det..igjen.
Nå MÅ det gjøres!
Det blir flott blomstring hos deg ser det ut som.
Ute uler det rundt hushjørnet..nå vil jeg ha vår.
Klemmer fra Anne
Marita sa…
Så flink du har vært! Og en nydelig lykt du har fått deg. Klem
...tar av meg hatten for dere hageflinkiser...her ser det vel helt klart for blomstring!
Håper du har fått rosaklemmen?
Nydelig uke ønskes deg!
Klem fra Kristin
Elsa sa…
Ikke mye kaos der nei. Det er ikke så lenge siden jeg klippet ned pellisene i drivhuset, og jeg var litt redd jeg hadde klippet for mye. Men nå ser jeg det kommer nye skudd på de, så det er håp. Tok noen få stiklinger som jeg bare satte rett ned i jorda. Det funker best for meg med å rote stiklinger.
Gratulerer med ny lykt, den var kjempefin
Tins roser sa…
Herlig når våren er på vei - snart - og
plantene kvikner til! Personlig har jeg ikke så mange som deg, jeg har tre som jeg har satt i vinduet!
Her står det til liv, ser jeg! Jeg har også klippet og frisert mine pelargonier, to har muligens tatt kveld, men så har jeg til gjengjeld sådd en sort, og venter på en til. Streptocarpusene har også fått litt stell, det var i tidligste laget, men nå er det gjort. Jeg ser at de sturer litt ennå, men det kommer seg vel med lengre dager. :)
Anita sa…
Godt at man får ny giv når det våres! Lykke til med plantene ;)
C.K.E sa…
Skulle ønske jeg hadde så grønne fingre som deg ;)
Flink du er..
Ha en deilig kveld.
Klem Camilla
Rekkehuset sa…
Så fin lykt:-) Det så veldig ordentlig ut på "etter"-bildene, kan tenke meg det var godt å få gjort ja! Jeg har bare en pellis, og utsetter stadig å klippe den ned. Det er mest fordi jeg tror jeg også må skifte jord samtidig, og det er liksom mer jobb siden potta er stor. Tror du det er nødvendig, eller kan jeg bare begynne å gjødsle litt om en stund? Tja, jeg får se, byttet ikke jord i fjor heller, så det må vel til.. Ha en fin dag Vivi, klem fra Hanne.
Merethe sa…
Det er deilig å få ryddet opp i plantene som overvintrer. Jeg har også klippet mine og har begynt å vanne dem mere regelmessig. De har fått mere lys også. Noen har så vidt begynt å blomstre også. Koselig i grunnen :) Lykta de var nydelig!! Ønsker deg en flott dag. Klem
Stein sa…
Ikke verst! Fra kaos til vårstemning! :-D
Jeg har også veldig sans for lykter :-) Flott tilskudd du fikk i posten der!
Ha en fortsatt riktig fin dag!
Landbohaven sa…
Jeg skal love for, at du har fået styr på det hele. Det ser godt ud.
Jeg skal da hvis også til at kigge til mine planter.
Tak for kigget.
Magdalena sa…
herlig vårstemning her... har stelt mine pelliser , klippet ned og skiftet jord, setter dem rett i jorden, de røter sag fint,,.
klemklem takk for hilsen fradeg :))
Kathrine sa…
Å ja! Kjenner til dette. Skal ta opp mine fra kjelleren snart. Men en av de fineste er desverre død...
Likeså til søsteren min, så jeg kan ikke få avlegger fra henne heller. Ja ja, sånn er det bare.
Ønsker deg en fiiin helg, Vivi!

:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne