Gå til hovedinnhold

Hageutvikling - "En drivhusdrøm"

Hageutvikling er noe jeg har tenkt på lenge. Siden starten i 2002 har jeg hatt mange prosjekter. Noen har vært store, mens andre har vært små og overkommelige.
Nå som en ny hagesesong snart står på startstreken, så tenkte jeg at jeg skulle se litt tilbake på hva som har skjedd!
Første del - "En drivhusdrøm"
Jeg kom med flyttelasset mitt sommeren 2002 og da var hagen bestående av gressplen.
Dette ble fort gjort noe med og det tok ikke lang tid før den første forandring var på plass!
Det jeg ønsket meg mest var drivhus, men det koster jo penger og det var nok grunnen til at det gikk noen år før drømmen ble oppfylt!
I 2003 fikk vi en sønn og da ble det naturlig nok ikke så mye hage på meg!
Jeg la hagen litt på vent, i allefall til sønnen ble så stor at han kunne være med meg ut i hagen!
Drivhusdrømmen var der og jeg leste det jeg kom over. Boken om drivhus ble flittig lest og det virket nesten som en uoppnålig stjerne langt oppe på himmelen.
Men......
Sommeren 2006 kjøpte jeg et grønt plastdrivhus med noen enkle hyller.
Jeg husker at jeg skritta opp og måla på stuegulvet, og fant ut at dette var mer enn stort nok for meg!
Dette enkle drivhuset gjorde mange ting mulig, for første gang kunne jeg ha agurk og tomat.
Jeg var i paradis og koste meg med dette i to sesonger.

Et lite drivhus blir nesten som et hus. Samme hvor stort hus du har med mange rom, så har du aldri nok plass. Og det var litt av det jeg også følte med dette "teltet". Jeg hadde lyst på noe større og ha muligheten til å prøve enda mere.

Nå skal de sies at jeg har en like "gal" mann som jeg er hagegal og han skjønte problemet.

Og sommeren 2008 sto det et nytt drivhus i hagen!

Stor glede og vi var kjempe glade og spent begge to. Mulighetene bare lå der og ventet på meg og jeg kjøpte enda flere drivhusbøker for å hente tips og råd.

Jeg hentet også mange gode tips og fikk masse inspirasjon fra nettsiden Hagegal.no!

For en lykke! Eget stort drivhus med plass til all verdens muligheter og en stol!
Blomsterbedet som var der måtte jeg flytte og jeg må nok innrømme at noen av plantene ble "borte". Man må ofre noe for å få noe bedre - hi hi....

Som dere ser av bilde så er det mye gressplen rundt drivhuset. Treet som står foran døra er nå borte og det har blitt blomsterbed ved siden hvor det var gress.

Her er drivhuset sist sommer 2011! Nå er det blitt lysere rundt selve huset og blomster rundt omkring på alle kanter!
Jeg stor koser meg med drivhuset og jeg har prøvd ut masse forskjellige ting. På hagemessa i fjor ble det kjøpt Kiwitre og det sto i drivhuset hele sommeren og vokste kjempe masse.
Tror nok ikke at det blir noe frukt, men artig å ha!

Men så.....

Februar 2012 så ble en drøm knust. Mildvær og masse snø var årsaken til at det kjæreste jeg hadde i hagen, ble forandret til det totale kaos.

Hva skal jeg si....... Jeg gråt og min kjære sønn trøstet så godt han kunne.
At vi ikke passet bedre på det, men etterpå klokskap kommer man ikke langt med. Her var det bare å få ryddet vekk snøen og få reddet det som ikke var ødelagt!
Nå var det ikke så mye som ble ødelagt, bortsett fra selve drivhuset!

Nå har vi bestemt oss for å kjøpe nytt. Har søkt litt på nettet og gleder meg til hagemessa på Lillestrøm. Kanskje har dem drømmehuset mitt der?

Jeg har rykket tilbake til start. Sitter med drivhusboka og drømmer med lengsel i blikket og planene er klare!

En gang drivhusdrøm - alltid drivhusdrøm!

* * * * *

Takk for at du ville være med meg på denne Hageutviklingen.

I morgen kommer en del til som skal handle om området rundt hagedammen!

Håper du titter innom da også.

* * * * *

Nå er det to dager til trekningen på min give away, så det er fult mulig å ta lodd.

Klikk deg inn: http://vivishagerom.blogspot.com/2012/02/give-away-fra-vivishagerom.html

Kommentarer

Nennes sa…
Å nei.....så leit!!!!!!

Uff, håper du får et fint nytt da....ikke gøy!

Caråe diem
Kathrine sa…
Tenker det står et nytt drivhus i hagen din om noen uker jeg:))
Du må iallefall ha et like stort ett, kanskje større?

Og ja, hva skal en med disse store plenene. Det er det som tar mest tid i hagen, mens blomstene kan en bare reise fra i uker, så må en ha noen til å passe plenen.
Ønsker deg en fin fin dag, med planleggingen av nytt drivhus!
Klem:)
Landbohaven sa…
Gode billeder.
Trist at dit drivhus gik itu.
Vi har været mere heldige. Her tog blæsten kun et par ruder i drivhuset.
Håber du får et nyt drivhus igen.
`Tak for kigget.
Ha` en god dag.
Anne sa…
Takk for at jeg fikk bli med på din hageutvikling..
Herlig og spennende..
men huff så leit at det skulle ende slik.
Men jeg er sikker på at det ordner seg til det beste.. så lykke til med forberedelsene.
Snart er du igjen lykkelig drivhuseier !
Kanskje av et enda større et ??..
Så gøy med billettene til hagemessen .
Kos deg !
Klem Anne
Klem Anne
Haging er en prossessl etter hvert. Du har virkelig fått gjort mye i hagen.

Ha en fortsatt fin dag!
Turid sa…
Artig med slike innlegg, bortsett fra det siste bildet av et havarert drivhus.
Masse lykke til videre med drivhusdrømmen :)
Asbjørg sa…
Trist med drivhuset,men spennende å følge med når du skal få opp et nytt!Har veldig lyst på drivhus ved hytta,og det blir kanskje når jeg blir pensjonist og vi kan tilbringe mer tid der!
Tovepia sa…
ÅÅÅ, før jeg leste innlegget ble jeg sittende å se på headingen din, for dette er liksom drømmehagen!!
Leste så innlegget, og fikk helt vondt av at drivhuset ble ødelagt...men jeg tror du går på med friskt mot igjen.
Jeg likte virkelig hagen din!!
Ha en fin ettermiddag, klem fra mæ;)
Merethe sa…
Godt du har planer om nytt drivhus...det var så frodig og fint der da vi var hos deg. :) Min drøm er å få mange frodige planter i mitt ;) kanskje du må ta meg i et kurs. Tankene om sommerbesøk kverner i hodet...tror det kanskje blir litt annerledes i år...litt fysisk kanskje ;) hi hi
Uff, ja det der var helt forferdelig..... Men snart er det vår med nye muligheter.
Uff ja kjenner meg igjen . Her hadde jeg også fått meg drivhus og det var som en egen verden å være der inne. Så kom hersens Dagmar og knuste det til pinneved :<
Forstår godt at du ble lei deg. Nydelig drivhus og blomster rundt. Hele hagen din er jo et syn for øyet.Tenker du finner et nytt som du kan glede deg over. Blir vel helst valgets kval.. Det er så mye fint =)

Lykke til!
Huldra sa…
Oi oi.. Nå ble jeg ordentlig lei meg på deres vegne.. Håper virkelig det går an å bruke noe av drivhuset og få bygget det opp igjen. Leser meg som du ser bakover, og ble jo så glad for det siste innlegget ditt. Krysser fingrene for at det ordner seg. :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne