Gå til hovedinnhold

Hageutvikling - "Lykkensportal"

I hageutviklingsserien min har jeg kommet til den ytterste delen av hagen!
"Tredje del - Lykkensportal"
Jeg er svar for det meste når det kommer til hage, og når vi begynte å snakke på å ha en portal så var jeg på ideen med en gang!
Vi måtte jo ha en koselig vei til postkassa.
Her er gutta mine i full sving med gravemaskina. Veldig greit med maskinhjelp for det å ta av torv, ellers så er det en helv..... jobb for å si det mildt!
Da gjelder det å passe på ryggen.
Selvfølgelig måtte den få hvit grus og med blomstbed i front og klatrene Kaprifoler over seg, så ble dette en koselig postkasse veg!
Men det var liksom litt glissent og jeg var liksom ikke helt fornøyd!
Når man kom inn gjennom portalen så skulle det være mer, syns jeg! Det som var innenfor skulle være noe som ga deg følelsen av å ha kommet til en oase!
Det er jo lov å drømme :))
Slik så det ut da sommeren 2006! Husker dere drivhusteltet mitt?
Nå var det bare å ta frem blader, og bøker og la drømmene få strømme på!
Igjen er det gresset som først irriterer meg. For det første så er det vanskelig å klippe pent rundt kanter og steiner og det andre, hva skal man med så mye gress?
Når jeg tok dette bildet så sto jeg i portalen!
Her ser vi blomsterbedet fra en annen vinkel, og som dere ser, så er bedet lite og blir liksom borte i thuiahekk og gressplen!
Det hadde vært fint om blomsterbedet hadde gått helt ut til den hvite grusstien! Da hadde jeg jo fått mye mere plass og spart meg for kjedelig gressklipping rundt denne steinkanten.
Her er torva borte og jeg har fått meg et litt størr blomsterbed!
Hva skulle vi så gjøre? Var vi fornøyd da?
Nei, jeg hadde lenge gått og lurt på om den store grana foran drivhuset var smart å ha der?
Den tok mye sol fra drivhuset og tenk på hva jeg kunne gjøre på "tomta" som da ville komme frem:)
Neste prosjekt ble da....
Granfelling og med god hjelp av nabo'n så var jo dette fort gjort i grunnen!
Jeg var kjempe glad for at den endelig var borte!
Som dere ser av bilde så var dette etter at jeg hadde fått drivhuset, og jeg mener at det var i 2010 at den grana måtte bøte med livet!
Det ble kjempe god plass og sola kunne nå skinne rett inn i drivhuset!
I det nye bedet som ble en forlengelse av det tidligere, men med en gangvei så det skulle bli lettere å komme til, så plantet jeg mest roser!
Nå var jeg fornøyd når jeg kom inn gjennom min "Lykkensportal". Nå var det lyst og masse blomster som møtte meg!
Dette bildet har dere, som følger meg, sett mange ganger.
Her er også bildet tatt når jeg står i portalen!
Når jeg går på veien utenfor hekken og kommer inn gjennom portalen, så synes i allefall jeg at jeg kommer inn i en oase. Og det er nettopp det jeg har prøvd å skape!
* * * * *
Håper du også likte denne delen av min hageutvikling.
I morgen skal jeg gå litt tilbake til ungenes del av hagen, og vise dere et steinprosjekt!
* * * * *
Minner om jeg det er siste dagen for å ta lodd på min give away i dag.
Har du lyst er det bare å klikke seg inn her:
Ønsker alle en fin torsdag!

Kommentarer

Ranten sa…
Jeg bare spørr; kan jeg leie deg inn til en skikkelig
effektivt "hagevårrengjøring"?! Utrolig imponerende hva du har fått til i hagen din :)
Unknown sa…
Jeg er også imponert! Du har en nydelig hage! Artig å se hvor mye jobb dere har lagt i hagen og hvordan den har utviklet seg steg for steg- nå vet jeg at bare med litt innsats vil jeg også kunne få en.....kanskje ikke like fin, men en helt ok hage jeg også:)
Ha en fin dag!!
Klem Maria
Turid sa…
For en utvikling:) Headingen i bloggen din er et fantastisk bilde synes jeg.
Dette var gøy å se :) For en fantastisk utvikling! Du har virkelig klart å skape en frodig oase :) Utrolig flott har det blitt. Hva skal vi med plen når vi kan ha frodige bed heller? Kjekt å følge med hos deg :) Ønsker deg en fin 8mars. Klem Ellen.
loftkroken sa…
For en fantastisk flott hage
du har :)En portal er vel alles
drøm ♥ Heldig du er :))

Klem Bente
Merethe sa…
Artig å lese innleggene dine Vivi. Sååå mye du har gjort i hagen. Lekkert. Joda jeg har nok sådd valmuer meget tidlig i år ,men...du skjønner det at iveren tok helt over og før jeg liksom hadde rukket å tenke så langt var alle frøene i jorden. Men jeg har jo godt plantelys oppe i gangen og der er det kjøling enda også. Så krysser fingrene og håper at det går bra. Jeg fant valmuefrø fra deg. Hadde igjen mange fra sist jeg fikk :) så du trenger ikke sende flere. Men tusen takk for omtanken ;) Her har det kommet snø i natt..deg begynte i går så smått...skikkelig våt tung snø. Håper den forsvinner fort igjen. :) Jeg tenkte vi kanskje kunne være litt kreative på treffet hos meg til sommeren ;D det var liksom det jeg mente å skulle skrive...ler litt.
Flott portal som du har i hagen og de har hatt stor utvikling gjennom årene.
Liza sa…
Som nevnt tidligere, jeg blir svett av bare tanken:)
All ære til deg og dine, dere gjør en fantastisk jobb
Klem
Liza
Stein sa…
Kjempeflott å se hvordan hagen og "lykkens portal" har vokst frem med hardt arbeid, god fantasi og sans for fine planter :-D
Takk for at du deler Vivi!
Stein
Underberget sa…
Dere er virkelig driftige! Veldig fin portal og grusgang, ser så idyllisk ut hos deg! Kjempelurt å bruke graver til grusgangen. Gøy å se utviklingen av hagen deres, ting tar tid, men med gode planer kan man få en slik oase som du viser her:-) Takk for titten!
Huldra sa…
Spennende å se utviklingen. Gleder meg til å følge med videre i denne serien- for det blir mer regner jeg med? Nå har du ihvertfall fått meg nysgjerrig. :)

God torsdag! :)
Morsomt og inspirerende med slike innlegg - og heldige og flinke deg som har slikt å vise fram! Mye jobb som belønnes !

God helg!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne