Gå til hovedinnhold

Hageutvikling - "Utsikten fra verandatrappa-/kaffepausen"

Da er jeg kommet til den femte delen av min hageutvikling
"Del fem - Utsikten fra verandatrappa / kaffepausen"
Det er på trappa jeg sitter med kaffekoppen og det er altså dette jeg ser!

Sommeren 2002 startet dette hageprosjektet. Det første blomsterbedet hadde jeg laget før jeg for alvor kom med flyttelasset mitt.

For det meste var det tulipaner som ble satt i dette!

Bedet rundt bjørkene - jeg husker at jeg var så stolt!
Legg merke til all gressplenen!
Bedet fra en annen vinkel. Her ser vi litt av muren mot gårdsplassen, hvor vi også startet opp med å lage en steintrapp!
Dere som har fulgt med meg, husker dette drivhusteltet mitt. Slik var området rundt, og det er her drivhuset mitt står i dag.
Her er arbeidet med trappa i full gang. Huff, det er så mye gressplen!
Bilde er fra sommeren 2007 og jeg har fått laget blomsterbed på begge sidene av trappa.
Den hvite grusstien fører oppover mot lysthuset og trappa jeg sitter på!
Her sitter jeg på trappa og ser nedover grusstien! Vi fikk tak i en flott vannfontene på salg. Veldig hyggelig med sildrene vann i hagen.
Men, så var det denne gressplenen da. Jeg bestemte meg for å utvide de to små blomsterbedene jeg hadde!
Dette er det nederste bedet, som jeg utvidet til over det dobbelte!
Og ved siden av var dette blomsterbedet (rundt bjørkene). Her ser dere hvor mye jeg utvidet det med! Nå er alle de første tulipanene borte og det er i dag blitt til Akeleiebedet mitt!
I mellom disse bedene ble det satt opp et armeringsnett som ei bue, hvor jeg har rosen New Dawn og en hvit Clematis som skal klatrer opp og over. Det er i allefall meningen!
Her sitter jeg igjen på trappa og titter ut på hagen min!
Her kommer vi gående opp grusstien fra steintrappa.
Legg merke til den hvite benken i drivhusveggen. Også en veldig koselig kaffepause plass.
Stien går videre forbi verandatrappa og bort til drivhuset. Nå er blomsterbedet rundt bjørkene blitt frodig og fint!
Igjen så sitter jeg på trappa og titter!
Nå har også gressplenen rundt vannfontenen blitt borte. Jeg synes det var veldig arbeidssomt å drasse gressklipperen over grusgangen, bare for å klippe en liten flekk med gress.
Derfor ble det blomsterbed der også!
Takk for at dere nok en gang har fulgt meg i en hageutvikling.
Her har vi den hvite hagebenken.
En plass for ro, kaffe og utklekking av nye prosjekter. Men det beste er bare å sitte der for å titte.
* * * * *
I morgen skal jeg ta dere med til den siste delen av hageutviklingen min.
Plassen nedenfor garasjen, som ligger helt ned til vegen!
Håper du vil holde følge med meg da også.

Kommentarer

Flotte bed du har laget deg virkelig stor endring over årene.
Kaffekroken så koselig ut!
Wenche sa…
Oyoy, hos deg var det vår - og så flink du er med hagen. Her er det fortsatt snøklatter - og hagen vurderes å raseres i forbindelse med drenering rundt hus...så ingen plantering her om dagen ....:så enn så lenge får jeg bare nyte synes av utviklingen hos deg :0)
Marit sa…
Det er så artig å se tilbake på sånne bilder og utviklingen i hagen din. Jeg har noen sånne bilder jeg også, og det er så moro å se hvor mye som har skjedd i hagen på noen få år.
Anette sa…
Oj, så mycket det har hänt på ett par år. Din trädgård ser verkligen fin ut! /Anette
Du gir håp til meg som er startgropa . heimehagen min består stort sett av plen, drømmen er frodig hage men med robuste veksten tilpasset klima og andre forhold. Har en del skygge i hagen min....
Underberget sa…
Jeg er så imponert over alt du har gjort i hagen deres! Så mye forskjellig av planter, banger, fontener og den armeringsjern portalen din likte jeg veldig godt!
Hva er vel bedre hobby enn haging?! Ha en riktig fin kveld! Klem fra Berit
Unknown sa…
Skal si det har vært stor forandring! Du har en nydelig hage!
Klem Maria
Ranten sa…
Ja det er alltid viktig å ta bilder under veis. Veldig artig å se på i etterkant, sånn steg for steg. Som sagt før; Veldig imponerende arbeid som er lagt ned i hagen!
Inger Marie sa…
Så flink du er..Vivi:)
Dette var imponerende og veldig mye jobb du har lagt ned:)
Jeg ser at det blir større og større bed og mindre gressplen..etter som årene går hos meg også:)
Takk for titten..blir også med på siste runde:))
For en fantastisk forandring, og så flinke dere har vært :-)
Veldig morsomt med sånne før og etterbilder. Det skjer jo stadig endringer i hagen, og så glemmer en lett hvordan det engang så ut.
Lykke til med neste prosjekt :-)))
Gleder meg til å se fortsettelsen.
Marita sa…
Du har en kjempefin hage. Så moro å se utviklingen. Det gir meg et stort håp ( og tro på) at om noen år kommer min hage til å se like frodig og flott ut som din. Klem.
Landbohaven sa…
Gode billeder.
Hvor er der dog sket store forandringer i din have.
Den er blevet rigtig fin.
Tak for kigget.
Hauge sa…
Vakre bileter! Og takk for nydeleg kommentar! Du fanga verkeleg essensen! Takk!
Torill sa…
Heisan. Så kjekt å sjå. Kjenner meg i grunnen igjen i det der med å gå fra plen til bed, og også singel !! Ser veldig fint og koslig ut hos deg. Ha det godt :)
Bille sa…
Så mye jobb med alle de endringene, men du så gøy! Og jeg er også i ferd med å redusere plen i feriehagen, i år skal det lages nye bed nesten hele tiden :D
Flott med flere hyggelige sitteplasser, det må jeg huske å få med i planen!

Fortsatt fin uke!
Turid sa…
For en jobb, puhh. Resultatet ble nydelig, ser ut som kaffen smaker ekstra godt på den hvite benken.
Ha en strålende tirsdag :)
Ååh nyydelig Vivi! Jeg er så kjempeimponert! det er så gøy å se slike lekre hager i norge :) Og hagegleden skinner gjennom vært eneste bilde:)Dere har virkelig prioritert mye arbeid i hagen og det er så herlig å se. Ønsker deg god hageglede i den nydelige hagen din i sommer. Gleder meg til å se sommerbilder fra deg:) Klem Ellen.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne