Gå til hovedinnhold

Jeg skal "grave" liv i kjøkkenhagen min igjen

Ofte så sitter jeg og blar i gamle bilder, og da kom jeg over bilder fra kjøkkenhagen min.
Disse bildene er tatt i 2007.
De tre siste årene har jeg ikke gjort noe med kjøkkenhagen, så der har ugresset fått gro fritt. Nå som jeg ser på bildene igjen, så får jeg jo litt dårlig samvittighet.
Grunnen til at jeg ikke har gjort noe, er vel ganske enkel - dårlige sommre!
Men nå har jeg altså lyst til å "grave" liv igjen i denne delen av hagen. Jordbæra må jeg nok skifte ut og klippe ned dem som enda lever.
I fjor sommer hadde jeg ikke over nett engang.
Her har jeg Squash og blomkarse i krukken ved siden av.
Jeg husker at jeg hadde så mye Squash at jeg måtte gi bort noen.
I pallekarmen ved siden av hadde jeg gressløk og persille.
Her et oversiktsbilde. 4 pallekarmer har jeg. Salat, rødløk og gulløk. Gulerøtter har jeg gitt opp for dem får jeg ikke til. De blir bare noen rare skapninger som ikke ligner noen ting annet enn en orange klump.
Jeg må nok ta meg på tak når snøen forsvinner og fikse opp igjen denne plassen. Nå har vi tatt ned noen bjørker som sto der også, så sola kan komme bedre til!
Jeg håper jeg er like ivrig om 2 måneder ;)

Merkelig dette hvor lysten bobler når våren kommer, og så blir det liksom ikke noe av når det kommer til stykket. Kanskje fordi det er så mye annet i hagen som jeg har lyst til å gjøre først, og så går resten litt i glemmeboka?

Vi får se.......

Ønsker i allefall alle dere lesere en flott fredag!

Kommentarer

Mari Anne sa…
Kjøkkenhage er spennende, ikke la været stoppe deg.
De bøylene du har over jordbæra? Hva er de laget av? De så veldig solide ut.
Unknown sa…
Ja det blir vel litt jobb og rydde bort ugress og rusk , men du har jo så fine kasser og det greier seg jo ,,nesten,, selv nå planter og frø er i jorden.
Det er stas med egene grønnsaker da.

God helg Vivi , klem fra Marit.
For en kjekk kjøkken hage!Skjønner godt at du vil ha denne opp og gå igjen...
Tenkte jeg skulle prøve meg sånn smått i år..
fin fredag til deg:)
klem
kathrin
Anne sa…
Kjøkkenhagen din ser riktig spennende ut ..syns så absolutt du skal puste liv i den igjen.
Men så er det som du sier ..en rekker ikke over alt, men lykke til..jeg gleder meg til å se hvordan du får det til..
Ekstra kjekt å gå ut å sanke egne grønnsaker.
Ha en fin fredag!
ElseT sa…
Hei Vivi, takk for hyggeleg kommentar på bloggen min, og god helg til deg og. EG håpar det går bra med stokkrosespirene dine og dei andre spirene.
Kathrine sa…
Kom i gang igjen i kjøkkenhagen, vivi! Vet ikke hvor mange ganger jeg har skiftet
ut der, ettersom gulmarken(kjølmarken)har herjet her, og at hekken ble dobbelt så høy etter at vi fikk nye naboer. Ble litt skyggefullt, men det var så godt å få hekken høy,) Men jeg gir ikke opp.
Nå er det mye løk, og krydderurter, og jordskokk fra søsteren min. Jordbæra ga jeg opp når ingen ville ha her i huset. Jeg er ikke så glad i jordbær, men de andre sa de var...helt til jeg sa at det er jammen trosten også gitt,)
Og du? Vil du ha jordskokknoller, bare si ifra. Jeg har mange som har overvintret i hagen nå. Og kan ikke ha hele hagen full heller.
De er fulle av vitaminer og hjelper til med å ta opp kalk i kroppen bl.annet. Og en høy og flott plante. Mine ble 250cm. Kan godt sende deg flotte knoller:) Bare hyggelig det.

Artig å se de gamle hagebildene dine. Det er spennende å følge med på utviklingen i en hage. Du har jo virkelig forandret hagen gjennom årene!

Ønsker deg en fin fin fredag! Klem:)
Kjekt med noen grønnsaker i hagen, dyrk det du liker å spise.

Ønsker deg en fortsatt fin fredag!
Turid sa…
Blås liv i kjøkkenhagen din, den er jo en perle i prydhagen. Jeg elsker å gå ut på ettermiddagen å plukke mat og urter til middag, en kveldstur for å plukke urter til kveldstekoppen... Sukk, drømme, drømme.
God helg til deg :)
Liza sa…
Det sp frodig ut, gleder meg til å se den bære "fremover"
Klem
Liza
Inger Marie sa…
Gøy med kjøkkenhage..gleder meg til se hva du fyller den med:)
Og flotte spirer du viste i innlegg under her...du er så flink,så:))
God helg,Vivi:))
Ranten sa…
Ja selvdyrket mat er ubetalelig! Uten dermed å si at jeg dyrker så veldig mye spiselig..
God helg!
Ingenting er som å gå ut og finne noe i kjøkkenhagen, omdet er noe grønt ti suppa eller bær til kaken så er det deilig å vite at dette har jeg dyrket selv. På onsdager går det kjøkkenhageprogram på Svt2 kl 20.00. anbefales! God helg og klem fra Anne Marit

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne