Gå til hovedinnhold

Min bokdom - "Barnepiken"

"Barnepiken" - Kathryn Stockett.

Boken tar for seg forholdet mellom sorte hushjelpere og deres hvite fruer på 60 tallet.
Handlingen er lagt til Jackson i Mississippi og vi møter tre forskjellige damer
som finner hverandre i en felles utfordring med grenser.

Den 22 årige Skeeter ser hvordan de svarte hushjelpene blir behandlet av sine hvite fruer og
hun bestemmer seg for å skrive en bok basert på de svartes historier. Hun får
hjelp av to hushjelpere Aibileen og Minny som er venninner.
Dette er et prosjekt som er i stor grad risikofylt for alle parter, fordi det utfordrer
grensene som definerer tilværelsen deres.
Men det skaper også et bånd mellom
disse tre, som skal vise seg å bli et vennskap fylt med mye redsler og trusler.
Min mening om boka:

Dette er ei bok som tok meg veldig fort. Å følge hverdagen til Aibileen og Minny er rørende
og jeg ble mange ganger litt oppgitt over disse hvite fruene. Hvordan de
behandlet disse svarte damene og hva dem beskylte dem for.

Samtidig var det spennende å følge de hvite fruene. Hvilket forhold de hadde til sine barn,
matlaging og andre ting som fruene var opptatt av. Kvinneforeningen hvor lederen legger tydelige føringer om hvordan ting skal være, om det er på møtene i kvinnegruppa eller
om det er i de andres private hverdag. Hvordan disse ble styrt av denne
kvinnelederen, som videre viste seg også ha et ganske så anstrengt forhold til
den ene hushjelperen, Minny!
Når Skeeter får med seg 13 svarte hushjelpere for å skrive deres historier, så starter dem
på en oppgave som er en stor risiko for alle.
I løpet av tiden det tar å arbeidet med boka, så får begge parter kjenne
denne faren tett på seg. De svarte
hushjelperne frykter for sitt arbeid og sitt liv, og forfatteren Skeeter får
også kjenne på kroppen hvordan de hvite oppfatter dette.

Da boken kommer ut, går det ikke lenge før de hvite fruene oppdager at handlingen i boka
er fra deres by. Kvinneforeningens leder oppdager jo selvfølgelig at det er deres
hushjelp som har skrevet historiene, og hvor desperat hun jobber med å ta opp
kampen med både Aibileen, Minny og ikke minst Skeeter.
Vennskap og arbeidsplasser settes på spill. Kjærligheten til de hvite barna som mister sine
kjære «svarte mødre».
Boken skaper opprør, men den åpner også noens øyne nettopp i forhold til kvinneforeningens leder og hennes hersketeknikk.
Denne boka traff meg i hjertet, den fikk meg til å le, gråte og den fikk meg til å tenke.
Virkelig ei flott bok som jeg gjerne anbefaler videre til andre.
Håper alle får en fin lørdag og at sola kommer på besøk til deg i dag!

Kommentarer

Underberget sa…
Denne boken har jeg også lest og er helt enig i din "bokdom". En virkelig god bok som er verd å lese:-)
Merethe sa…
Den boka hørtes veldig spennende ut. Tror jeg må høre på biblioteket om de har den i lydbok. Er så praktisk med det ute i Rødstua :) Vet du Vivi... tenkte å lage noen slike tavler til sytråd, for salg...men aner ikke hva jeg skal ta for noe slikt. Har så mange gamle rammer som skal brukes opp. :) Også er det så artig å pusle med slikt.
Så fin bokanbefalning!:)
fin lørdag til deg..
klem
eli bella sa…
Takk for anbefaling, det er nok en bok jeg kommer til å lese. Ha en fin lørdag.
Magdalena sa…
takk for tipset, denne vil eg lese...
Elsa sa…
Jeg har også lest denne boka og er helt enig i din bokdom.
En bok som anbefales:)
Spennande!
Bør nok lese den..

Her skin SOLA innimellom regn og haglbyer..
Best å sette det positive i fokus :-)

God helg!
Mari Anne sa…
Dette minner meg om en TV serie som gikk for 20 år siden. "En vakker dag" på engelsk het den "I'll fly away". Den gjorde et sterkt inntrykk, og jeg tenker ofte på den fortsatt.
Red Hobbitt sa…
Helt enig, det var ei god bok. Anbefaler filmen også =)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne