Gå til hovedinnhold

En dag full av prosjekter!

Dagen startet litt grå, men det regnet ikke, så da gikk det an å være ute!
Vi ble enige i at i dag måtte vi få gjort noe "matnyttig" i hagen.


Jeg for min del hadde nok litt problemer med å bestemme meg, for hvor i himmelens navn jeg skulle gjøre av alt jeg hadde kjøpt di siste dagene!
For det er nemlig litt fult her.


3 roser og noen stauder krever jo litt plass.
Da jeg laget det nederste bedet i gjor høst, så ble det igjen en liten snipp, for jeg hadde ikke mer jord.
I dag hadde jeg jord og når snippen ble utvidet litt og jord ble fylt på, så ble det jammen plass til alle sammen.


Jeg er helt sikker på at til neste år, blir det kjempe fint her!
Har plantet noen revebjeller og andre ting som ikke blomstrer før til neste år, og da har jo staudene fått bodd seg litt til også!

Gubben hadde også et prosjekt på gang i dag.
Dette treet er over 20 år og det er på tide at det blir borte.
Det tar altfor mye næring av hekken og plantene rundt, derfor ble dette hans oppgave i dag!


Det var helt tett med greiner nesten helt ned til bakken, og det var mørkt og braskete rundt den!
Det ble noen kvist og greiner og rydde bort, så her var jeg med så godt jeg kunne.


Borte!
Jammen skal jeg si at det ble lyst!


I stedet for at gubben og gamla skulle ligge å dra, så har jo verden gått fremover også her på Vingnes!
Godt med maskinkraft når stubben skal bort!


Om noen skulle være i tvil, så kan jeg bare fortelle at jeg gleder meg veldig til å få på jord og planter her!
Det skal plantes igjen med hekk yterst, men innerst så er plassen min, og bare min!

Ellers i hagen så blomstrer det fint, og her er noen bilder jeg tok i kveld:







Får liksom ikke nok av denne dillpionen min!

Håper alle dere har hatt en super søndag, for det har jeg selv om det ikke har vært sommervær!

I morgen er det ny uke og nye muligheter!
Kos dere alle sammen!

Kommentarer

Ranten sa…
Sånne store trær som tar lyst og utsikt er veldig deilig og lage ved av :) Sipp sapp og borte vekk. Ikke så dumt med akkurat den type framskritt da :) Her kan vi slite med en rot i dagesvis.. God søndag!
Hei på deg. Jammen har dere fått gjort mye i dag. Å plante roser og stauder er jo det beste av alt. Gleder meg til bildene av et blomstrende bed...
Så flinke dere har vært. Jeg er helt sikker på at det bedet kommer til å bli fantastisk=) Jeg får heller ikke nok av den dillpionen, så den kan du bare vise frem ofte=) Vibeke
Fy flate hvor dere står på...sikkert godt å få litt mere lys til alle plantene dine..."buska" var jo svær da! Håper du får en god vekst i det "halvdårlige" været...her er det "heldårlig"
Kos deg med ny uke.
Klem fra Kristin
Solveig sa…
Oj, skikkelig med arbeid unnagjort her, ja;o)) Så mange flotte planter du har! Og dette store treet var det sikkert godt å bli kvitt. Vi hadde 5 digre graner på ca 25 meter som stormen Dagmar ruska opp med røttene rundt juletider. Glad de er borte nå;o)
Ha en flott uke.
Klem fra Solveig
Mariann sa…
Så lyst og fint det ble når granen er vekke, og ikke minst; plass til flere planter.
Ha en fin ny uke!
Rejen sa…
Sikke meget lys du fik i haven efter træet blev fjernet, og selvfølgelig skal der plantes blomster...;-D Klem og en god uge til dig..
Godt med ting som synes... felle trær og nye beplantninger. Det blir sikkert kjempeflott til neste år.

God uke !
Marit sa…
Det blir helt sikkert veldig fint etter at treet er borte. De tar mye lys og næring ja, og så får du mere plass å plante på :-)
Turid sa…
Godt å bli kvitt så store trær, det blir nok andre "boller" når du har rotet i jorda ei stund der :) Vil gjerne treffe deg, neste uke? Nesa og kroppen er fortsatt full av gørr, men det må nå snart gi seg. Jeg har mulighet tirsdager og torsdager. Hos meg eller deg?
Åkke som så gleder jeg meg :)
Klem.
Rekkehuset sa…
Blir kjempeforskjell når et så stort tre blir borte ja! Jammen bra maskinparken er i orden;-) Mye fint du har kjøpt, og mye fint som blomstrer! Jeg ser du har kjøpt duppesoleie; trodde den var litt vanskelig å få tak i jeg..jeg hentet for noen dager siden en bit i hagen til mamma - den er lekker synes jeg! Ha en fin uke Vivi, klem.
Er så imponert over hva du får gjort i hagen din! Kan forstå at det var godt å bli kvitt grantreet. Skal bli spennende å se bedene dine etterhvert når de får grodd seg til. :)
Ha en herlig dag, og husk å hvile litt innimellom. Hagen skal nytes også vet du! ;)
*klem*
Elisabeth sa…
Å himmel som du jobber. Men du verden så flott det blir også, lekkert!!!
Dill pionen var til å "spise opp", herlig.
Kjekt med nye bed med plass for flere planter. Jeg liker også Dillpeonen din!
Mia sa…
Bort med träd och nyplanteringar är härligt och det blommar fint hos dig. Dillpionen, ahhh... Ljuvlig :)
Ingeborg sa…
Så det er på Vingnes du bor, lurte litt på det, er jo litt kjent i området.
Herlig når det blir lysere, blir sikkert fint når dere får plantet til. Du har en nydelig hage:)
Vigdis sa…
Jøss, dere har fått gjort utrolig mye. Ikke behov for å gå på treningsstudio etter en slik dag!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne