Gå til hovedinnhold

Hagen etter en regnfull dag!

Det har regnet i bøtter og spann i hele dag, og det har ikke gitt seg enda.
Mange av plantene mine skulle jeg ønske at jeg kunne ta inn, eller sette tak over.


Som foreksempel dillpionen min.
Nå henger den med hodet og jeg rister av vann, så for jeg går forbi.


Nå er det snart 3 blomster på den. Denne er den siste ut!


En valmueknupp som har fått vasket seg i dag!


Det er nesten ingen blader som er så flotte som Marikåpa, etter regnvær.
Selv om det regner og er litt kaldere enn ønsket, så kommer det stadig nye blomster i hagen.
Hos meg ser det ut til at det er de blå som går av med seieren!



Er ikke helt sikker på navnet på denne, men det er en skikkelig vilstyring som sprer seg mer enn gjerne i hagen.

Knoppurt - en fantastisk flott blåfarge.
Denne sprer seg også godt i hagen, men grei å få fjerna.

Denne irisen har jeg hatt i så mange år, at i fjor så delte jeg den. Den hadde blitt en svær tue, og nå ser jeg at alle jeg plantet rundt omkring kommer med knupper!



Denne riddersporen er tidlig ute, i allefall i forhold til de andre.


Frøstjerne er snart ute med alle blomstrene sine!
Dette er en av de plantene som jeg er stolt av i hagen. Denne står nede ved veien, og er som prikker over i'n!

Og litt handel har det blitt i dag også.
For at vi ikke skulle gå hjemme og blir sure, så tok jeg med meg sønnen og reiste til Gjøvik.
Ringstad gartneri er et flott sted for hagegale, og med sønnen som trillebårkjører, så plukket jeg flittig opp i planter.


Rosen Therese Bugnet - nydelig
Duppesoleie - har ønsket meg en slik helt siden jeg besøkte Lene i gutua
Salvie - får liksom aldri nok
Veronica - får heller ikke nok
Ridderspore - må bare ha

I går var jeg en snartur innom blomsterkroken og kjøpte 3 roser:
Louise Odier - har en fra før, men det er så flott
Queen Elisabeth - kjempe fin
JP Connell - gul, men ikke knall

Så nå håper jeg på oppholdsvær i morgen, slik at jeg kan få plantet godsakene mine!

Håper alle har en fin lørdagskveld!

Kommentarer

Ranten sa…
Ja nå har regnet kommet til Bergen også, og jeg må si det var helt greit :) Det sparte meg for masse styr med vanning. Nå har naturen ordnet det selv. Så håper jeg på litt lettere vær i morgen :) God helg!
Vigdis sa…
Mye fint hos deg nå! Den blå som sprer seg heter Valurt. Håper også på fint vær i morgen. Har ikke gjort noe i hagen de siste dagene. God helg!
Så vackra regnbilder. Vi har haft sol nästan hela dagen, kom en skur nu i kväll.
Ha det gott.
Kram Maria
Hej Vivi
jisses vad det ser fräscht ut :)
å missa nu inte.,,,,,

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan
Dillpionen din er så utrolig søt. Den har jeg satt på ønskelista mi=) Artig å se film fra hagen din, den bugner jo over=) Gleder meg til min gjør det. Må vel vente noen år... Fin søndag til deg. Vibeke
Leena sa…
Härliga somriga bilder på vackra blommor! Det gör inget att det regnar ibland när det blir så vackert.
Marit sa…
Mye fint du har i hagen din nå. Dillpeoner er så flotte. Mange planter er nesten vakrere med regndråper på. Ha en fin søndag!
Flotte Dillpeoner du har i hagen og så mye fint som blomstrer hos deg nå. Håper regnet har gitt seg på dine kanter!
Unknown sa…
Så mye godsaker du hadde handlet ja,det er artig med litt nytt.
Nå får sol og varmen ta litt grep her alle på bein og med stilk trenger det nå.
Det er mye hyggeligere å nyte blomstene og hagen i sol og ikke i regn.
Men det var noen nydelige blomster du viste.

Ha en fin ny uke , Maritklem.
Ja, det har vært mye regnbyger hos oss også, men de neste dagene er det meldt sol og varmere!
Så mye fint det er i hagen din - tross regn:o)
Ser at du har skaffet deg flere planter:o)
Jeg prøver å la være å handle...men jeg har til gjengjeld hamstret frø, hi hi!

Ha en fin ukestart:o)
Heleneklem
Marie sa…
Så masse fint du har i hagen din :)
Likevel er det alltid plass til litt til ikkje sant :)
Kjekt med litt nytt :)
Så tidlig riddersporene dine er :-) Flotte regnbilder du har tatt. Håper det har vært bedre vær i dag så du har fått plantet ut alt det lekre du har kjøpt.
Sunniva sa…
Fine bilder fra regnet! Skjønner at du måtte ha en til av Louise Odier, den er bare helt fantastisk, og duften med. Duppesoleie er også en kjempefin staude, den står på den lange ønskelisten :-)
Ha en fin kveld. Klem

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne