Gå til hovedinnhold

Det er mulig - og det er fantastisk flott!

 
Høsten - hva betyr det egentlig?
For meg er det tid for ro. Tid for lys og varme og ettertanke.
Hagensesongen avsluttes med løkplanting og kanskje noen prosjekter blir planlagt.
Høsten er tid for ei god bok. Tid for varm kakao og inne kos.
Kraftige matretter og mørke viner.
Høsten er tiden for hogging og opplegging av ved. Tid for varmere klær.
 
Det er slutten på en tid, mens det er starten på en annen.
 

Og ute i hagen er det høstfarger og planter som takker for seg.
Jeg er takknemlig og nyter turen rundt i høsthagen min.
En kjempe fin dag har vi hatt, og fint skal det også bli i morgen!
Vi trenger en fin høst etter en regnfull sommer.
 
Men plutselig så må jeg bråstoppe...... hva er det jeg ser?
Følelsen av vår og nytt liv sprer seg i kroppen og jeg løper inn etter kamera.
Her strutter det virkelig og jeg kjenner meg heldig som har revebjeller.


Turen går videre og jeg kjenner blodet bruser.
Det er knupper og blomster over alt, og jeg nyter alt rundt meg!
En hagerunde med en varm sol på himmelen - kan ikke ha det bedre.



Clematisen er like flott i år som den var i fjor!




Dagliljene ser ut til å kose seg også, og jeg gleder meg over mange nye blomster.
 
Men, så er det nesten som om noen får meg tilbake til virkeligheten.
Jeg må titte på dato'n. Jo, det er oktober og det er høst.


En rose som har gjort sitt og strutter med alle sine sinte torner. Det er denne som vekker meg fra sommerdrømmen. Den stikker igjennom buksa og jeg får øye på nypene.
De er helt svarte og står fint til høstfargen på bladene.
Jeg rister litt på hodet, og sier til meg selv at dette er ikke tid for drømmer.
 
Men så går jeg litt videre, og drømmen kommer tilbake.
Hva er det som egentlig skjer i hagen min?


Jeg stenger alt ute og vil inn i sommerdrømmen min igjen.
Det er så mye fint som skaper glede i hagen min, og hagerunden fortsetter med et smil om munnen.



Riddersporer som blomstrer på andre runde.


Hei, her er jeg.....


...og her er jeg. 


Ny for året - rosa Veronica


"sommerblomstring"

 
Jeg er ferdig med runden min og er tilbake til høsten og fargene rundt meg.



Tross for flott blomstring så er det høst.
Bladene faller og legger seg som et teppe over hagen.
Men jeg undrer meg over hvor denne blomstringen kommer fra?
Konklusjonen må være at jeg har klippet ned flere av staudene mine, og da kommer de vel igjen da?
 
Dette var altså min hagerunde 4.oktober 2012!
Hvordan er det i din hage ?


Kommentarer

Unknown sa…
Ja det er utrolig hvor stort pågangsmot disse plantene har.
Kanskje de synes sommeren har vært våt og rar de også.

Fine blomster bilder fra hagen din Vivi.

Maritklem.
Nora sa…
Hadde du ikke fortalt at bildene er fra idag så hadde jeg trodd at de var minst en måned gamle:-) Du har jo massevis som blomstrer i hagen nå - så koselig! Kan tenke meg det er fint hos deg!
Kos deg med blomstene!
Klem!
For et koselig innlegg=) Du har helt rett, det er noe fint med høsten også. Jeg håper også å få mer tid til bøker og innekos=) Det blomster jo fortsatt veldig mye i hagen din=) Fin kveld til deg=) Vibeke
Tack för en underbar vandring i din trädgård. Det blommar mycket hos dig. Du skriver så fint, precis så som hösten är.
Ha det gott.
Kram Maria
Marit sa…
Ja, dette var sommerlige bilder hos deg! Skulle nesten ikke tro at det var mulig så sent. Men som du sier, nedklipping fører ofte til en gjenblomstring på mange stauder. Ha en fin kveld. Klem
Fin tekst du deler :-)
Burde vært tid for ro, men ofte alt for hektisk på jobb ut i de sene kveldstimer- det er noe med at høsten faktisk også er ganske kort fra september til ut november da alt skal være klart til 'nytt' år.

Men vi er heldige som har alt dette!
Og så får man ta seg tid til å se seg rundt. Jeg klippet ned noen riddersporer, og de kommer på nytt, men kan det 'svekke' dem på noen måte? Nå skal jeg se neste år, har to like, en klippet ned og som nå er blomstringsklar på ny. Den andre er ikke pen å se på.....

Ha en fin oktoberkveld!
Unknown sa…
Såå flott det fortsatt blomstrer hos deg. Det er nok et tegn på godt stell:)) Du er kjempeflink!! Og du er kjempeflink til å skrive engasjerende....jeg var med på høstreise i hagen din!! Fantastiske bilder også!!
Ha en fortsatt fin kveld:)) Klem
Fint med både höst och sommar i din trädgård. roligt att riddarsporren blommar för andra gången, det gör inte min hemma... ha en trevlig helg! Kram Therese
krepsemor sa…
Ja, er det ikke herlig når blomstringen tar en runde nummer to? Det er nok fordi du klippet ned staudene:) Jeg angrer forresten på at jeg har vært litt for ivrig til å klippe ned, for jeg burde jo ha sanket frø!!!! Nydelige bilder fra hagen din, og så mye som blomstrer fortsatt! Men høsten er vakker med sine vakre farger, og har sin sjarm! En god bok og noe rødt i glasset er heller ikke feil :)
Klem fra meg!
Frk. Anemone sa…
Så smukt du siger det :) Høst er en dejlig tid, især hvis det ikke regner for meget. Vi nyder de flotte høst farver, men sandelig også dine "sommer"blomster - det er sikkert fordi du har klippet stauderne ned.

klem Ulla
Underberget sa…
Ja, med det milde høstværet vi har hatt i år er det fortsatt mye liv i hagen! Jeg nyter dagene og føler at batteriene blir ladet igjen:-)
Unknown sa…
Så fint med fortsatt blomstring hos deg.Her har vårkjærminne kommet med noen blomster og en annen vårblomst som jeg ikke husker navnet på.Har hatt mer varme nå enn det var i sommer :o)
Kos deg i hagen :o)
Klem
Ranten sa…
Nydelige høstbilder fra hagen din :) Og veldig koselig beskrevet, om høsten! Fortsatt god uke Vivi!
Högagärde sa…
Så finstämda bilder. Jag gillar särskilt den med det svarta nyponet. Läckert!!
Hälsn Elisabeth
Anonym sa…
Hej! Vilken trevlig blogg och vackra bilder. Ha det Gott !
hageglad sa…
Så fine betraktninger du har rundt høsten. Sant hvert eneste ord du skriver! Og det er veldig deilig å ha en sånn runde å oppdage disse livskraftige plantene som ønsker å gi litt ekstra før dvalen! Ha en fin høsthelg! Klem Hege
Ruben sa…
Visst är det fantastiskt, när växter helt plötsligen har bestämt sig för, att blomma ännu en gång så här sent på hösten. Nästan som ett mirakel!

Ha det gott!
/ruben
Kathrine sa…
Å ja! Er det ikke mye fint i hagen enda! Mange blomstrer igjen og høststaudene er i full flor her også. Nytes!

Klem:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne