Gå til hovedinnhold

De første frøene er i jorda!

I går kveld ble jeg plutselig alene hjemme, og benyttet tiden godt!
Jeg dro frem jordsekker, potter og frø. Her skulle det sås, og det med en gang!
 

Her er 8 forskjellige tomater kommet i jorda.
Om jeg får plass i drivhuset, for tiden vise.
 
Blodbeger spirene som har stått i vinduskarmen lenge, fikk endelig ny jord.


Jeg begrensa meg til 13 stk. Tror det vil være nok, og kanskje har jeg noen som jeg kan gi bort også.
 
Ettersom jeg sådde staudefrø i høst, så blir det mest urter og sommerblomster nå.


To forskjellige persiller er kommet i boks. Disse trenger litt lang spiretid, derfor sådde jeg disse nå.
Basilikum og oregano sår jeg over påske.

Sommerblomstene, Cosmos og sommerstokkrose, kommer i jorda over påske.
 
Ellers så har jeg hatt koselig besøk på jobben i dag.
Lene kom med stiklinger og andre småplanter til meg. HURRA! Jeg er så heldig!!
Ettersom jeg skulle noe annet etter jobb, så står fortsatt kasse igjen på kontoret.
Men i morgen skal dem få være med hjem og bli godt tatt vare på.
Småplantene skal bli prikla, og jeg skal smile og prise min gode hagevenn.
 
I morgen er det fredag og helg!
 


Kommentarer

stallnilsen sa…
Så koselig at du har fått sådd frøene dine, hos mæ , så spirer den nu i nesten alle pottene æ har sådd, så æ ser at det kommer til og bli mye pliklejobb utover :=)
Men til gjenngjell blir det forhåpentlig fint i hagen min til sommeren.
Så fin header du hadde fått dæ :O)

Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth :O)
Marit sa…
Så flink du har vært! Det er så godt å få gjort sånt. Jeg har gjort det samme selv i dag. Det blir mye tomater hos deg til sommeren!
Ha en fin kveld, klem!
Unknown sa…
Ja da var du igang Vivi, og nå er det bare å vente på de små grønne spirene.
Det ser jo ut til å bli sol og vårvær fremover så da blir det nok fart på sakene.
God kveld fra Marit.
MarJE sa…
Ja, no er du virkelig komt igang:)
Mykje godsaker i vente hos deg.
Ha ein trivelig kveld, frå MarJE
Hagetjelden sa…
Så flink du har vært! Her venter jeg til over påske.
Ha det bra!
Bille sa…
Så kjekt å komme i gang! Det ble jo en effektiv økt! Og alle blodbegerne ser skikkelig fine ut. Jeg har ikke priklet mine ennå, de har litt varierende størrelse og jeg vil jo gjerne ha alle :-) God kveld!
Merethe sa…
Så herlig å se at du er igang Vivi. Et meget godt tegn spør du meg ;) Jeg sådde vel blodbegerfrøene en stund før deg så ikke rart at det er forskjell da...de kommer som et skudd når de først har kommet skikkelig i gang. Kjære Vivi vil ønske deg en riktig god påske. Kos deg med dine. Klem Merethe
Ranten sa…
Flink pike! Jeg har sådd en del men har enda frø igjen.. Her må nok påsken taes i bruk ja :) God helg!
Så flink du er Vivi! :)
Ha en fin dag og riktig god helg!
loftkroken sa…
Kjekt og inspirerende innlegg :))
Gleder meg å følge deg videre :))

Klemmer Bente

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne