Gå til hovedinnhold

Hagen i sensommersol!

Jeg hadde tenkt å skrive hagen i høstsol, men det smakte litt rart, så jeg valgte sensommersol.
Nå er det spådd sol hele uka, og jeg nyter sensommeren.

Tok en runde i hagen i efta, og her er noen bilder.


Det er fortsatt noen blomster, men det merkes at sommeren er på hell.
Hjelmen står fint fortsatt og humla koser seg i den.


Og her har jeg tatt bilde av strålene fra sensommersola :)


Liljene står fint, selv om det snart er slutt på dem også.


Rosebuen med Lykkefund.
Ingen blomstring i år, da jeg måtte klippe den ganske så hardt ned etter frostskader.
Men til neste år, da kommer det nok blomster på den igjen.


Hagen bak lysthuset. 
Her er det lite blomster nå på høsten, så her må det nok litt planlegging til.


Rosa Veronica er super flott.
Denne var jeg veldig spent på når jeg plantet den i fjor, men den har ikke sviktet.


Her er min eneste Clematis som kom igjen i år.
Jeg har ikke gravd opp dem som valgte og ikke vise seg, men venter til neste sommer.
Det kan hende dem kommer igjen, etter å ha hatt et hvileår. 

En ting som har klaffet i år, er Blodbegeren.


Selvsådd for første gang, og jeg er veldig stolt.
Denne planten blir nok en sikker sommerblomstvinner hos meg.
Håper jeg får frø av denne, slik at jeg får til neste år også.

Jeg nyter fortsatt hagen, og vandrer rundt med kjærlighet i blikket.
I drivhuset modnes det stadig nye tomater, men jeg er nok litt skuffet over tomatplantene mine.
Mulig jeg kom seint igang, jeg vet ikke. Det er mange grønne tomater enda, og nå er det vel kanskje ikke noe håp om at alle skal modnes.
Jeg får stadig nye erfaringer, og lærer av alle feil og andre ting jeg gjør.
Neste år skal jeg fortsatt ha tomater, men om jeg skal så dem selv, eller hvor mange jeg skal ha. Nei, det har jeg ikke avgjort enda.

Kos dere i hagen og ha en flott ny uke!



Kommentarer

Underberget sa…
Det er klart at det er sommer fortsatt, vil ikke høre ordet høst før langt ut i september;-) Det er alltid fint å se bilder fra hagen din. Likte godt den rosa veronika. Jeg har også mange grønne tomater, var jo både bortreist og uheldig med foten når jeg skulle ha toppet og fjernet nye tjuver.. Nå får vi glede oss over det fine været som er meldt framover:-) Ha en fin kveld. Klem fra Berit
Unknown sa…
Så fine bilder fra hagen din!!
Åhhh, det er så artig å se hagen din for den bugner over=) Ser nå at jeg må jobbe litt mer for å få min hage enda frodigere=) Koselige bilder=) Vibeke
Nora sa…
Så frodig og fint det er hos deg nå, Vivi! Og så fine blidene med solstrålene er!
Håper du får en flott sensommeruke!
Klem
Fabelaktig sa…
FIn hage du har :)

Fin ukesstart!
Her sniker jeg meg til litt blogging, mellom litt jobbing *fnis*
klemklem
August er sommar!!! ;-)

Herlege seinsommarbilete!

klem
Furulunden sa…
Sommer, sommer ennå!! Så frodig hos deg altså!!
Frk. Anemone sa…
Jovist er det da sommer endnu, her i Danmark en dejlig sensommeruge lige nu. Din have ser så frodig ud, det var dejligt med oversigts billeder. Den rosa Veronika er meget smuk :) Mine clematis kommer heller ikke alle sammen hvert år.

God dag til dig :) Ulla
Gillar verkligen den knallrosa veronican! Precis vad man behöver så här års. :-)
Irene sa…
Takk for turen ... du har en nydelig hage! Hos meg har det vært så som så med blomstringen. Roser, klematis og mye mer har hatt et dårlig år. Det frosten ikke tok har et rådyr forsynt seg med. Men det kommer flere somre :o)

Ha en fin uke!
Marit sa…
Så frodig og flott det er i hagen din! Clematis kan være lunefulle, men kan komme igjen. Så det er best å la de være i fred og se om de kommer til neste år, ja.

Klem
Flotte bilder fra sensommerhagen din, vakker klematis.

Ha en fin tirsdag!
FOR en nydelig hage du har, med herlige gangstier og nydelige farger!! Flott klematis!
Bille sa…
så frodig og fint hos deg! Artig kveldslys som stryker inn.

Hvis du ikke får frø på blodbegeren kan du få av meg. Jeg pollinerer manuelt, det er veldig enkelt, men må gjøres akkurat de dagene blomsten med pollen er frisk og fin, og det er jo litt lett å tro at blodbeger blomstrer stadig vekk, og glemme å følge godt med. La to blomster "kline litt" med hverandre uten å rive de av planten, så får du frøballong på begge to :)
Villrose sa…
Stemmer for sensommer :-)
Har heller ingen sensommerhage, selv om det egentlig er en del som blomstrer nå. Både roser og stauder som er skåret ned hviler før siste høstinnsats.
Ha en fin sensommeruke!
MarJE sa…
Herlig frodig hage du har. Veldig kjekt å sjå slike bilder.
Vi held på sommaren lengst mulig og håper hausten når den kjem :)) blir lang og fin.
No har eg fått orden på nye bildet til helgegleder og vil selvfølgelig vere med på det :))
Klem frå MarJE.
Du har en praktfull hage, Vivi! :)
Og ja jeg er enig at det heter sensommer nå. ;)
Håper du har det bra!
Takk for hilsen hos meg!
*klem*
Inger Marie sa…
Fine bilder fra sensommer-hagen din...for det er jo bare august ennå:)
Det bugner i hagen din fortsatt..og med lavere sol på ettermiddagene blir lyste så fint:)
Nyt dagene:))

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne