Gå til hovedinnhold

Ikke helt perfekt!

Sommeren er på hell, og det er det jammen mye i hagen som også er.
I hele juni og juli har gartner-vivi gått rundt og smilt.
Hagen har vært frodig og fin, og sola har bidratt til at plantene har vist seg fra sin beste side.

Nå er det august og gartner-vivi smiler ikke så mye lenger.
Hagen er på hell, og regnet har bidratt til at plantene viser seg fra sin verste side.


Det er på tide å ta litt tak, for å få vekk det visne og stygge i hagen.
Ettersom jeg ikke skal ha flere blåe riddersporer, så kan frøhusene klippes helt ned.


Rosen har gjort sitt for denne gang, og har egentlig over litt tid, vist tydelig at det er på tide å bli klippet.


Visne akeleiefrøhus, som jeg helst ikke vil skal frø seg i grusen.
Kanskje lurt å klippe dem vekk?


Persillen har fått litt for mye regnvann.
Veldig sliten......


Gressløken er ikke bare sliten, men den er helt borte.
Det grønne er nemlig gress og smaker ikke like godt i eggerøra.


I drivhuset er det krise.
Flere tomatplanter som fortsatt står i blomst, og det er på tide å skjønne, at her kommer det ikke noen tomater i år.


Nok en rose som roper etter hagesaksa.


Grusen er full av revebjeller og burde egentlig vært flyttet til et blomsterbed.

Det er nok å ta tak i for gartner-vivi, men hun står på og får gjort en god del.
Og etter en søndag i sol, så ser det litt penere ut både i hagen og drivhuset.



3 baljer ble tømt og gulvet kostet.


Persillen ble pyntet på og tatt inn i drivhuset.
Der slipper den i alle fall å få mer ufrivillig vanning.

Noen revebjeller fra grusen ble kastet, mens andre fikk leve videre i bedene rundt omkring i hagen.
Noen er spart på for å gi til gode venner.

Innerst inne er jeg glad for at ting ikke er helt perfekt.
Gartner-vivi smiler igjen.


Kommentarer

Inger Marie sa…
Hei Vivi:)..så herlig innlegg!...det er jo slik..ikke alt går etter planen..
Du jobber på..og det er så fint hos deg atte:)
Ønsker deg en fin uke:)
Merethe sa…
Her er det fryktelig mye som skulle vært gjort...kanskje til neste år? ;) I går klippet jeg vekk mye av bladverket på tomatplantene for å gi alle tomatene mer lys. Og det hjelper godt på modnings prosessen.Godt å få fikset opp litt her og der ja. Stor klem fra Merethe
Tenker det er greit når du har smilt deg gjennom både juni og juli :-)Heldige deg! Har tittet og sett hvor flott hagen din har vært i sommer.
Jeg har også ryddet litt opp i helgen,håper fortsatt på litt sommer jeg da! Ha en fin uke Vivi!
Nora sa…
Dette innlegget kan jeg skrive under på. Ikveld har jeg nemlig värt ute og klipt bort akeleiefröhus og renset bort revebjeller i grusgangen.....blant annet.
Hagen min ser litt sliten ut nå, men det hjelper fort når man får klippet bort fråstander og stygge blad.
Klem!
Marit sa…
Ja, ikke alt blir som en har tenkt seg, og det er nok å ta tak i her også. Men det er godt at du har fått gjort så mye!

Ha en fin kveld.
Klem
Oups! Men, skönt att du skriver att du ändå är glad för att allt inte är perfekt. Det låter som en bra inställning. :-)
Så morsom tekst!! Kjenner meg (dessverre) godt igjen, regnet har i det siste tynt plantene endel. Mens det også her var utrolig flott i juli. Jeg klipper og ordner nå, og binder opp det som har krasjlandet i vinden. Ennå håper jeg vi får mange gode sensommerdager! :)
MarJE sa…
For ein herlig sommar du har hatt som har fått kosa og smilt deg rundt i hagen. Ein slik sommar har eg planlagt til neste år :D. Satsar på at sola vil stoppe opp her då :)) For i år har vi rett og slett regna vekk.
Litt vemodig å tenke på at sommaren er på hell....
Du har jammen fått ordna mykje i både hagen og drivhuset...driftig dame :)
Ha fortsatt ei fin veke.

Tins roser sa…
Når det gjelder dataproblemer er vi to da...Jeg måtte gå fra Chrome og til Firefox, som jeg er veldig fornøyd med. "Den enes brød, den annens død som det heter", hovedsaken er jo at det har ordnet seg for oss begge. Og jeg er glad du fortsetter med Helgegleder Vivi!
Unknown sa…
Ja det er vel tid for å innse at nå er sommeren over for ganske mye.
Det er ikke så mye futt i hagearbeidet mitt lenger heller he he, men det er greit å få unna litt nå på høsten.
Grønt og frodig er det hos deg og du og du så flott det har vært med en sommer med sol og fine planter.

Ha en fin dag Vivi.
Unknown sa…
Herlig!!
Her gikk jeg rundt å trodde at "alle andre" har perfekte hager alltid :)
Det er godt å se at det ikke bare er hos meg ting ikke er helt tipp topp alltid :)
(når sant skal sies så er hagen min veldig langt fra tipp topp, veldig langt)

Ha en fin dag.
Klem
Anne Kari sa…
Så deilig innlegg - og så er det fantastisk at du deler også de mindre fine stedene. Det er jo sånn hos oss alle. Har hatt en superrufs, og enda er det mer å ta av... Ble fint etter rufsen din. Klem :)
Du har jammen rett i at hagen er på hell... litt trist å tenke på, og jeg bruker litt tid på å venne meg til det. Vi har også mye å ta tak i. Spesielt etter et par uker borte. Utrolig hvor fort alt vokser akkurat disse ukene=) Mine tomater er akkurat som dine. Mange blomster!!! Men få tomater. Håper å få et par modne før høsten kommer for fullt! Lykke til med hagearbeidet=) Smilet kommer til å bli bredere igjen. Det er jeg helt sikker på=) Vibeke
Elisabeth sa…
Hei Vivi.
Jepp, det går ugjenkallelig mot høst, selvom jeg fortsatt kaller det sensommer. Og sensommeren kan være lang…
Flott du fikk ryddet opp i både drivhus og hage. For en deilig følelse i etterkant da gitt.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne