Gå til hovedinnhold

Snøen kom med vind, og tar med seg tiden!

 Jammen skal jeg si at denne tia går fort.
Ei arbeidsuke er nok en gang over, og ei ny adventshelg står for tur.
Det er så mye som jeg skulle ønske jeg fikk gjort før jul, men med det daglige i tillegg, så går det liksom ikke helt etter planen.


Jeg har fått vasket kjøkkenet, og det blir nok det eneste rommet som virkelig får tildelt både grønnsåpe og salmiakluft i år.
Ikke at det er noe nedelag for husfruen, for vasking står egentlig ikke så høyt på prioriteringslisten hennes.
Det er alt det andre, som jeg skulle ønske at jeg hadde hatt tid til.
Lage konfekt med forskjellige smaker, pynte litt og sulle rundt, ta en bytur og drikke kakao på kafe og egentlig bare slappe av og finne på gode ting.


Men med unger og hverdag, så må husfruens ønsker skyves ned på listen, men med håp om et lite smutthull i morgen.
Jeg klager ikke, tvert imot. Jeg strekker meg veldig langt når det gjelder ungene, og vil gjerne sulle rundt dem hele tiden.
Men noen ganger så er det deilig å bare gjøre Vivi-ting.


"Det blir snø til jul" sier Ludvig i den nye Flåklypa filmen.
Og det blir det her også, og da har jeg fått julestemning så det holder. 
Da blir det julesanger på radio'n, gløgg i glasset og kos i heimen.
Lykketårer i øynene og jeg er plutselig veldig takknemlig for alt på denne jord.


Snøen, ja. Den kom i går, og i full fart suste den forbi huset vårt, og gud vet hvor den ble av, for den lå ikke pent utover slik den vanligvis pleier.
For meg som er innfødt innlandsjente, så vet jeg ingen ting om vind og storm.
Det skjønte jeg i går kveld, og skal tenke meg ekstra godt om neste gang jeg klager på vinden.
Men den ødela litt av den idyllen som jeg skulle ønske var ute nå. 
Snøtunge trær og skikkelig julekortstemning.


Snøen ligger i selvblåste hauger rundt omkring, mens andre steder er det helt bart.
Men vi fikk snø til jul, og jeg er helt sikker på at det blir konfekt med gode smaker også.
Om det blir flere timer i døgnet til Vivi-ting, nei det gjør det nok ikke.
Men jeg klager ikke. Jeg setter bare på litt julemusikk, også får det bli som det blir.

Det jeg vet, er at jeg er tilbake i morgen med Helgegleder!




Kommentarer

Unknown sa…
Snøstormen kom til oss også. Vi mangler julekortstemningen, men jammen er det gøy likevel. Ungene elsker det.

Travle tider hos oss også. Vaskingen er en glemmesak, her prøver vi å få tid til de gøye sakene, som baking og konfektlaging. Vi får se hva vi rekker, det viktigste er kosen.

Ha en flott helg.
Klem
Jeg trøster meg med at det blir jul selv om man ikke er ferdig med alt, og det er veldig viktig å få tid til masse kos og moro=) Stemningsfulle bilder hos deg. God helg=) Vibeke
Så herlig at du investerer tid og krefter i dine barn! Det er det viktigste, som julens budskap handler om. Hjertet for hverandre!
Underberget sa…
Så fint snøteppe hagen din har fått, veldig koselig med det søte englefjeset som titter opp av det hvite! Dette er tiden for å kose seg og nyte, vaske kan vi gjøre de andre 11 månedene i året. Jul blir det selv om ikke huset er skurt fra golv til tak! Ha en strålende fin helg! Klem fra Berit
Antall gjøremål, eller å rangere gjøremål gjør ikke julen..derimot er det å være tilstede med dem vi er glad i og idet vi gjør sammen er jul. En julebakst med barna og seks kjøpte er bedre enn 7 sorter i stress...det har virkelig tatt meg lang tid å forstå dette..og jeg lykkes ikke alltid..men jeg blir bedre til det.. I år blir det dessuten mer dugnad rundt juledagene, mer julefred på mor. Det blir de nødt til fordi jeg skal jobbe i tillegg..snø er snø og hjelper på julestemningen og dekker over unlatelsesynder i Hagen, Hehe..god førjulshelg til deg..
Merethe sa…
Så koselig innlegg Vivi :) Det blåste her også men ikke noe å snakke om. Snøen ligger så vidt her også og julestemning ble det. Lys på bordet og i vinduet og glede i hjertet. :) Ønsker deg en riktig god helg. stor klem Merethe

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne