Gå til hovedinnhold

Prosjekt hagedammen!

Hagedammen vår har vi hatt i mange år, men de to siste årene har vi ikke gjort noe med den.
Ikke aner jeg hvorfor, kanskje det er mangel på tid, eller hvem vet?

I alle fall bestemte vi oss i går, for at nå skulle hagedammen opp å stå- eller gå igjen.


Smeltevannet / møkkvannet måtte vekk, og da er det godt å ha en hjelpende hånd i gubben og en god industristøvsuger, som også kan suge vann.


Mye vissent brask må røskes vekk, og det er litt av en jobb å rydde rundt kanten.


Jeg går jo bare rundt i lette crocs, og sist jeg holdt på her så havnet jeg rett og slett i dammen.
Nå var det mindre vann, men du verden og glatt det blir på denne gummiduken.


Skrubing og skylling må til, og da må vannet ut igjen, før neste skylling og slik holdt vi på lenge.


Nå ser det bra ut, og jeg kan begynne å fylle dammen med vann.


Dama til gubben er på plass, og snart blir det også sprutende vann.


Endelig er dammen inntakt igjen, og det er så utrolig koselig å høre på vannet.

Det var en skikkelig økt i hagen, men vi ble veldig fornøyd.
* * *
Og til slutt:


Dagens blomst, eller rose.
Den første i år, og jeg gleder meg til det kommer flere.

Ha en flott uke!


Kommentarer

Så koselig med dam i hagen=) Det er godt når man har jobbet hardt, og ser at resultatet blir bra! Godt jobba! Vibeke
Turid sa…
For en jobb! Godt jobba, Vivi og gubben :) Lekker rose, Louise Bugnet?
Vivishagerom sa…
Ja, det er helt riktig Turid. Takk foresten, for i farten husket jeg ikke navnet :)
Marit sa…
Så koselig og fint med dam i hagen, det ønsker jeg meg.
Det ble kjempeflott Vivi, nydelig rose også.

Klem fra Marit.
Unknown sa…
Ja dere måtte jo sette i stand hagedammen. Den er jo kjempe fin :)
Så smart med industristøvsuger, jeg har grus meg til å tømme dammen vår, full av alger og slim, yark. Men når jeg ser hvor fint det ble hos deg blir jeg straks mer motivert...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Marit sa…
Så flott dammen ble igjen! Det er koselig å høre på rennende vann, ja.
Nydelig rose :-)

Klem
Kjekt å få vann i hagen igjen, bra jobbet.. Nydelig rose som har startet blomstringen.

Ha en fin dag!
Skrattade igenkännande, jag halkade en volt på dammduken jag också :) Men snyggt blir det! Tipset med industridammsugare ska jag spara i minnet.
krepsemor sa…
Så flinke dere har vært, og så flott det ble! Ikke noe er så beroligende enn rennende vann. Kos dere i hagen!
krepsemor sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne