Gå til hovedinnhold

Frodige Pelargonia planter


Dere som har fulgt med meg en stund, har skjønt for lenge siden at jeg ikke er, og kommer ikke til å bli, verdens mester i overvintring av Pelargonia planter.
Men at jeg gir opp drømmen om frodige, store og blomsterrike Pelargonia, det gjør jeg ikke.
Og nå er jeg i gang igjen, og gudene må vite hvordan det går.


Alle mine planter takket for seg i år igjen, men jeg har som smått begynt å få opp antallet igjen.
Jeg har fått noen stiklinger av ei god hagevenninne, og de største plantene har jeg kjøpt på salg hos Hageland.
Ei stund så sto alle inne i stua, for det var jo alt for kaldt til å ha dem ute.
Men dem stura, og bladene ble slappe og brune. De så ikke ut til å trives i det hele tatt.


Jeg søkte rundt på nett, for å finne gode råd og gode råd er det i hopetall der ute i verden.
Nå skal ikke jeg kritisere råd fra personer, som vet hva dem holder på med, men ingen av de rådene jeg søkte opp ga resultater.
De skulle tørke ut mellom hver vanning - ja, det gjorde dem
De skulle ikke ha potteskjuler - ok, så forsvant dem ut døra
De skulle stå lyst - ja, det gjorde dem


Men ingen ting så ut til å nytte, for bladene fortsetter å bli brune. Blomsterknoppene ble også brune, og jeg skjønner at mine grønne fingre, kanskje ikke er så grønne likevel.
At noe var galt skjønte jeg fort, helt til jeg så Norges hagemester på TV2.
Der skulle dem drive frem en plante fra stikling, og jo større potte jo bedre.
Jord ble kjøpt inn, og store potter funnet frem. Her skulle det pottes om, og det med en gang.


Nå har dem stått i drivhuset i sine store potter, og selv om det er kjølig på natta, så ser det ikke ut til at det har gjort noe skade.
Nå får dem vann med litt gjødsel når jorda er tørr, ellers så står dem der og nyter drivhuseffekten.

Konklusjonen må være at alt finnes ikke på nett, men kanskje det noen ganger lønner seg å se på TV.
Jeg krysser fingrene for at dette vil funke til sommervarmen kommer, og at plantene kan settes ut på veranda'n.


Kommentarer

Janna sa…
Dette med store potter hørtes jammen lurt ut! Det tar jeg med meg videre, til den tiden kommer at jeg kan kjøpe nye pelargonier. Vi må vel ennå vente en ukes tid før gartneriene/hagesentrene åpener her i nord hvor jeg bor. Ennå er her fare for nattefrost, så må bare smøre meg med tålmodighet.

Ha en fin hageuke.
Villrose sa…
Jeg trodde jeg var verdensmester - inntil i år. Samtlige frøs i hjel, gitt. Etterkommere er ordnet!
Bra det ordnet seg :-)
Godt over halvparten har overlevd vinteren hos meg ( ny vinterlagring i år ) og nå venter jeg bare på juni og at nattefrosten tar slutt, slik at de kan komme ut av drivhuset.
Lykke til med pelargoniaene :-))

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne