Gå til hovedinnhold

Det er vår både ute og inne

I dag har det vært fantastisk vær ut. Hadde planer om å prikle, men sønnen ville stå på ski, så jeg ble med han i bakken. Vi var flere foreldre som satte oss i sola og koste oss med kaffe, mens unga kjørte. Deilig å kjenne sola varme og bare kose seg ute. HERLIG!!
Da jeg kom hjem tok jeg en runde i hagen, men det er fortsatt masse snø igjen. Så det var eneste denne takløken som har tittet frem til nå.
Inne i lysthuset er det fult kjør og det dukker stadig opp nye spirer. I år har jeg ingen system på hva jeg har sådd og når og hvordan. Bare en merkepinne i potta, så får det bare bli som det blir. Noen av disse kan jeg begynne å prikle, men skjønte i dag at jeg må prioritere å være ute i sola når den endelig er fremme.
I høst kjøpte jeg denne tråpionen av Pionhagen. Den har nok hatt det godt å varmt i vinter for som dere ser så står den i blomst. Spennende!!

Den står fortsatt i pappesken sin. Jeg har to andre pioner også som ankom i høst, men er litt mere usikker på dem. Håper dem kommer når det blir varmere i været. Dem har ikke blader så jeg tørr ikke å vanne for mye, men de får en dursj en gang i blandt.
Denne Clematisen har nok også hatt det varmt i vinter, for denne vokser snart over hodet på meg. Lurer på om jeg kan klippe den ned, for det er jo ei stund til at den kan settes ut. Er det noen som vet om jeg kan det ?
Jeg har to slike Clematiser i krukke og det skal bli flere til sommeren.
Tror jeg skal satse mere på klatreplanter og stauder i potter på veranda'n til sommeren. Det er dyrt med sommerblomster og jeg har liksom ikke helt fått taket på såing av sommerplanter. Erteblomster og Cosmos er det jeg får til.

I morgen er det familiedag i Pinikken (nærmiljøanlegget på Vingnes) en liten avsluttning på vinteren med grilling og skikjøring/aking for dem som tørr. Jeg holder meg til grillingen og kaffe i sola. Håper på kjempe flott vær.
Ha en fin helg alle sammen og jeg håper alle fint vårvær.


Kommentarer

Merethe sa…
Ja det ahr vært vårlig i dag. Kjente sola varme skikkelig. Det har tint en god del i dag og det er så godt. Hva slags klematis er det du har Vivi? de forskjellige typene skal klippes forskjellig,nå i farta husker jeg ikke hvordan..
God lørdagskveld til deg og dine.
Klem fra Merethe
Beth sa…
Ja, hos deg våres det...
Koselig å se at det spirer og gror!

Klem Beth`s småting...
krepsemor sa…
Her har det også vært flott vårvær, men i dag har det regnet hele dagen, virker det som! Den eneste trøsten må være at snøen renner bort da =)
Klatreplanter er noe jeg også har tenkt å satse mer på! Clematis har jeg for alvor fått øynene opp for, så espalièer må kjøpes inn i år! Må bare male huset først! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg ang din Clematis! Du må finne ut hva slags sort du har, for noen skal klippes ned om høsten, og noen om våren! Du kan risikere å klippe bort grener som har blomsteranlegg!
Ønsker deg en fortsatt fin helg, Vivi, og kos deg i solen!
IngunnBW sa…
http://www.klematis.org/Beskj%C3%A6ring%20av%20clematis.html

Her kan du lese om de ulike klematisgruppene og hvordan de skal beskjæres.

Så spennende med trepeonene du har overvintret inne, ser ut til å bli kjempefine! De er så vakre, ønsker meg noen av dem i haven ja.

Er det ikke deilig at det endelig ser ut til å bli vår :)
Ellen Walnum sa…
Jeg har en clematis (Sieboldi) som blomsterer på årets ved og som er så sart at den må overvintre i drivhuset. Den begynte å vokse noe voldsomt for lenge siden, så jeg måtte bare knipe den. Det kommer nye skudd der jeg knep og den er blitt kraftigere:)

Her har det også vært nydelig vår i dag!
Kathrine sa…
Skikkelig vår her også i to dager nå. Herlig! Selv katten er mye ute:)
Fikk vasket alle vinduene i dag, og skrapt av saltbelegget som kommer med regnet. Litt av en jobb, men så flott det ble!

Koselig å se det spirer og gror til deg:)
Jeg har endel klematis, men husker aldri hvem som skal klippes når. De kommer igjen, så kanskje det ikke er så nøye?
Men det finnes fine bøker om klematis, kanskje et tips det.

Ha en flott våruke! Klem:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne