Gå til hovedinnhold

Hva fikk jeg til i 2010 ?

Når jeg ser tilbake på bilder fra hagesesongen 2010 så har jeg jo fått til noe.
Først var det jo rosedilla'n som kom som et skudd fra klar himmel og mange nye roser ble kjøpt inn.
Dette er en moserose som Lene kjøpte med til meg i 2009. Den klarte den kalde vinteren i fjor, så jeg håper den har klart seg i vinter også. Har veldig lyst på en til !


I september - helt på tampen av sesongen ble dette bedet laget. Roser og dagliljer, om jeg ikke husker feil, ble plantet der. Er nok litt spent på hvordan dette egentlig ble, for det ble nok plantet litt i hastverk slik at dem kom i jorda før høsten.
Ingen hindring om jeg må gjøre det omigjen - bare hyggelig det!


Så var det rosebedet mitt da. Nødvendigheten meldte seg jo selv når alle rosene ble kjøpt. Hvordan har dem klart vinteren tro? Var veldig fornøyd med dette! Gleder meg til å titte etter liv her.


Kantstein ble også lagt i fjor sommer og resten kommer vel i år. Ble veldig ryddig og fint i overgangen fra bed til grusgang.
Ble en helhet i hele hagen med slik kantstein.

Krukkene på veranda'n ble også fine i fjor sommer. Her er det Dahlia, Fuchsia og en rose som blomstrer.
Å sette krukker i grupper er bedre enn å la noen stå alene. Det har jeg også lært. Bedre sent enn aldri!
En liten oppsummering av sommeren 2010 - kanskje ikke så veldig mye, men sånn ble det nå i allefall. I år har jeg ingen spesielle planer - men de kommer nok ettesom sesongen strider frem.
Til slutt en Clematis som jeg kjøpte i fjor - husker ikke navn, men utrolig pen blomst.

Til helga er det prikling av paprika, chilli, div urter, blomkår og brokoli som står på planen. Jeg kjøpte jord sist helg, så da kan det jo hende at pellisene får byttet jord på beina sine også.
Når det gjelder oppussing av stua så står det litt stille nå. Jeg har mala ferdig så langt jeg kommer, så får jeg håpe gubben får tid snart til å ta denne veggen. Meningen er at det skal være ferdig før vi begynner ute.
Ønsker alle en flott helg!

Kommentarer

Marit sa…
Så mye fint du fikk gjort i fjor! Den clematisen heter Clematis sieboldii hvis jeg ikke tar feil... :)
Kathrine sa…
Å, har du moserosen! Den ønsker jeg meg virkelig! Jeg som er så glad i mose,)
Noteres på listen når jeg skal til Hammer Gartneri når de åpner for sesongen.
Du har mye fint å glede deg til ja.

Klem:)
Bille sa…
Så fine minner og godt resultat! Kantingen ble flott, jeg har brukt smalere stein, det ble ikke like pent men ryddigheten du nevner kjenner jeg ihvertfall igjen. Moserosen ser artig ut, hvor høy blir den?
RandiF sa…
Knallfin clematis. Håper du finner ut navnet på den... :-)
Underberget sa…
Nydelige bed! Likte veldig godt måten du har lagt til med kantsteiner, gjerde og stier. Gleder meg til å ta fatt på min egen hage til våren. Det blir andre sesong etter at vi overtok og det er nok å henge fingrene i med;-)
Mete sa…
Fine bilder og masse flott du fikk utrettet i fjor!
Og så er det så godt at vi snart er i gang med årets utesesong! Nå prikles det over en lav sko i de mange hagegale-hjem :-)
God lørdagskveld!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne