Gå til hovedinnhold

Det spirer!

Nå har det for alvor begynt å skje noe ute i lysthuset mitt!
Det titter opp nye spirer for hver dag, så jeg rekker nesten ikke å følge med.
For bare noen dager siden så fikk jeg tomatfrø i posten fra Elisabeth. For dem som kjenner til henne så har hun god erfaring med tomater og jeg fikk lyst til å prøve noen av hennes sorter.
Jeg har sådd:
Tomat - Italian Sweet
Tomat - Green grape
Tomat - Ida gold
Og alle har tittet frem!
Nå må jeg jo bare finne meg nytt drivhus :)
Her titter brudeslørspirene opp. Det er første gang jeg har sådd brudeslør og jeg er veldig spent på om jeg får dem til!
De små spirene presser seg opp gjennom jorda.
Dette er også tomatspirer.
Stokkroser har jeg prøvd mange ganger, men aldri helt lykkes med. Jeg prøver igjen og har i allefall to små spirer her. Jeg krysser fingrene for at de andre også skal titte frem en dag.
Her er det blomkål og broccoli. Her må jeg nok snart få puttet dem litt lenger ned i jorda, så dem ikke blir så lange og strantete.
Oversiktsbilde av plantbordet i lysthuset!
De står mot en glassvegg så dem har godt med lys om dagen, og på natta slår jeg på lampe.
Det er det samme hva jeg sier på høsten, når våren kommer så er jeg igang igjen! Like spennende som sist vår.
Pottene som har stått ute i vinter har jeg tatt inn og i to av dem så kommer det nå spirer.
Nå skal jeg finne frem de tomatfrøene jeg har til overs og lage en liten overraskelses gave til ei venninne som har hatt bursdag.
Overskya på Lillehammer i dag, men temperaturen er god.
Ønsker alle en flott torsdag!

Kommentarer

Anne Kari sa…
Er det ikke deilig å se det spirer? :) Ha en fin dag med småplantene. Anne Kari
Anne sa…
Her skal jeg si det er god spiring på gang !
Så spennende å følge med de små spirene fra dag til deg..utrolig hvor fort de strekker seg.
Spennende å så tomater..her i huset kjøpe små planter,er ikke så flink med å så,litt vanskelig med plass.
Vinduskarmene er fulle av pelliser som jeg kan se vokser for hver dag,
Nyt dagen og kos deg !
klem Anne
Unknown sa…
Så herlig!!
Gøy og se når det spirer ♥
stallnilsen sa…
Å så koselig når de små spirene titter opp av jorda, var ute i drivhuset mitt idag, for og se om det hadde skjedd noe der, men nei, ingenting somtittet opp av jorda ennu, ,men det e nu like før, glær mæ til all sneen forsvinner herfra, det har nu heldigvis sunket mye inatt, og nu e det 7 + g og litt sol og regn, så da tiner den forhåpentligvis ennu mere.

Ha en fin dag, hilsen Lisbeth ;)
Rekkehuset sa…
Så mange søte små spirer! Moro:-) Jeg har fortsatt bare sådd blodbeger, men til gjengjeld dukker det stadig opp nye spirer i de pottene. Ha en fin dag Vivi, klem fra Hanne.
Kjekt med små spirer når det våres, så mye spennende du har sådd.
Her er også gråvær.
Så deilig med spirer! Det er jo så gøy å følge med på når de vokser :) Lykke til med sådden!
eli bella sa…
Her var det masse spennende, så flink du er. Tomater fra eget drivhus, mmmm. Ha en fin torsdag.
Så hyggelig å se det spirer og gror. Jeg har dessverre ikke tid eller tålmodighet med babyplanter og er glad for dem som har. Så kan jeg overta når de tåler litt mer...
Wow her spirer det:)) så mye du har sådd ! spennende...også stokkroser da, det ønsker jeg meg også.
Takk for koselig hilsen hos meg...ja de pc'ne vet man aldri med, i hvertfall ikke når de har fått et par ufrivillige turer i gulvet slik som min...de er ikke så glade for det i det hele tatt nei det skal være sikkert og visst;)
Ha en fin dag videre, klem
Helena sa…
Oi vad det spirar hos dig.Härligt!
KRAM från mig!
Landbohaven sa…
Hvor ser det godt ud.
Held og lykke med det hele.
Tak for kiget.
Ha` en god aften.
Marit sa…
Det var mange spirer på en gang! Inntil du får deg nytt drivhus, så er jo det en god plass å drive frem planter på.
Ha en fin kveld!
Karolina sa…
Härliga bilder! Visst är det kul o titta vad som har kommit upp =)
Unknown sa…
Så masse som har kommet opp! jeg har sådd tomat jeg også, og brudeslør er det neste som skal i jorda. Morsom med denne tiden av året. Hos oss har jeg spirene i et sørvendy vindu og vinduet er oppe døgnet rundt:) Ha en fin kveld!
Unknown sa…
Kor det spirer hos deg :)
Får se å få plantet litt frø i helga kansje :)
Martin sa…
Masse spennende å se på,
men jeg la spesielt merke til brudeslør som spirer.
Mine frø av brudeslør spirer ikke.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne