Gå til hovedinnhold

Min bokdom - Mofongo

Mofongo - Cecilia Samartin!

Boken handler om en gutt som har medfødt hjerteproblemer, og av den grunn ikke kan være fysisk aktiv som andre barn. Han drømmer om å få være som de andre gutta, å kunne løpe som en vind over fotballbanen. Og han er sikker på at han kan løpe mye fortere enn alle de andre.

Sammen med sin bestemor Lola, så finner Sebastian sin arena på hennes kjøkken. De tilbereder sammen de eksotiske retter, som etter hvert fører enn splittet familie sammen rundt middagsbordet.

I løpet av noen uker med matlaging, så har Sebastian blitt sterkere og lagt på seg noen kilo. I forhold til ny hjerteoperasjon, så er dette gode nyheter, men foreldrene blir ikke enige og det ender med skilsmisse.

Sebastian sliter på hjemmebane og blandt medelever på skolen. Han er et lett mobbeoffer, og blir ofte plaget. Men igjen så er bestemoren er god støtte og sammen får dem ryddet opp.

Etter måneder med trygghet, så liker Sebastian hverdagen sin. Han blir godtatt av klassekameratene sine og har godtatt at foreldre ikke bor sammen lenger.

Men en dag så snur alt det trygge, og bestemor Lola lager ikke noe mer mat. Igjen sitter hun i gyngestolen og virker sliten. Hun snakker om døden og bestefaren til Sebastian som døde da han ble født.

De snakker om drømme himmelen, uten å vite at begge to skal få oppleve sin ganske så snart.

Hvordan det går til slutt - det må du nesten lese selv...

Min bokdom:

Dette er min første bok av Cecilia Samartin og det blir helt sikkert ikke den siste. Det er noe med måte hun skriver på, som virkelig fikk meg til å bli helt oppslukt!

Dette var en fantastisk flott bok, som omhandlet både kjærlighet, liv og død og ikke minst matopplevelser.
Sebastian er en hjertesyk gutt som sliter bladt de andre guttene på skolen, men hvordan han finner trygghet og støtte i sin bestemor er virkelig rørende.
Bestemoren er Sebastians klippe i livet og med hennes forandring, skaper det også en stor forandring i hans liv.
Krangelen mellom foreldre om evt en ny hjerteoperasjon, og hvor svak Sebastian er i forhold til en ny operasjon. Dette skal vise seg å bli skjebnesvangert for alle til slutt!
Dette er en bok som må leses. Mange utrolig historier om bestemorens ungdom. Kjærligheten til matlaging og veien til sin drømmeprins.
Og alle av disse historiene som Lola forteller, kan sammenlignes med det familien til Sebastian sliter med nettopp nå.
Historier om overtro, magi og tilfeldigheter, som henger veldig godt sammen med ting som skjer i Sebastians liv. Samtalene han har med en mystisk mørkhåret kvinne, og hvordan drømme himmelen hans er.
Det er ikke bare tilfeldigheter i verden og etter å ha lest denne boka, så tenkte jeg faktisk på det.
At det kanskje er mer mellom himmel og jord, enn det vi tror!
Virkelig verdt å lese!
En rørende og gripende fortelling om å danse med døden, om hvordan små seire bygger vakre liv, om kjærlighet og lengsel gjennom generasjoner og hjerter som brister på så mange måter.
* * * * *
Igjen har vi hatt en flott solskinnsdag!
Siden jeg har holdt på kanskje litt for hardt med armen min i noen dager, så bestemte jeg meg for å roe ned i dag og fikk lest ferdig boka mi!
Kjenner det i fjeset at sola har tatt tak, og det er en god følelse å bli tint opp igjen etter en vinter!
Ønsker alle en fin søndagskveld.

Kommentarer

Hørtes ut som en veldig bra bok! Ønsker deg en fin ny uke Vivi:) Klem Ellen
eli bella sa…
Det er en flott forfatter, har ikke leste denne, men skal. Ja, sant det er deilig med vår og sol. Ha en fin ny uke.
Så fin anmeldelse av boka:)Sjelden jeg finner roen til lesing men håper det kommer etterhvert!
fin søndag til deg:)
klem
kathrin
Inger Marie sa…
Så flott at du skriver om boken...alltid godt å høre hva andre syns om bøker...ikke lest denne ennå,men det blir nok:))
Ønsker deg en fin ny uke:))
Linda sa…
Dette er den eneste av bøkene hennes jeg ikke har lest. Favorittene så langt er Drømmehjerte og la salvadorena. Når jeg leste den siste satt jeg på stranden i spania, og tårene trillet bak solbrillene:) God lesning videre:)
Enig med deg... jeg leser alt av denne forfatteren. Hun forteller på en slik måte at det er umulig å ikke la seg rive med. Det var som om lukten og smaken fra Mofongo og bestemors kjøkken kunne kjennes....
Elsa sa…
Jeg er enig i din anmeldelse av boka. Selv har jeg lest alle bøkene av Cecilia Samartin, og har du først begynt på en av bøkene hennes, ja så er det vanskelig å legge den fra seg. En føler at en blir dratt inn i handlingen.
Sist leste bok av denne forfatteren var La Peregrina. Anbefales.
Denne boken av Cecilia Samartin har jeg stått med i handa flere ganger...kjøpte kokeboken som jeg hadde i adventskalenderen her på bloggen...vet ikke hvordan den var.
Har lest Senor Peregrino...helt ufatterlig bra...anbefales.
Ha en god ny uke.
Klem fra Kristin
Turid sa…
Høres ut som dette er ei bok verdt å lese :) Har lest noen av bøkene hennes før, de var gode.
Takk for boktipset, kos deg i våruka.
Tuaklem
FO - 2 sa…
En nydelig bok som treffer en rett i hjertet. Vakker, vakker... :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne