Gå til hovedinnhold

Tilegne seg kunnskap!

Det å tilegne seg kunnskap kan gjøres på forskjellige måter. Hovedsaken er at man har lyst til å lære.
Det er ofte en lidenskap eller en glød for noe, som først leder til å lære seg noe nytt.
Det kan være en ny jobb, hobby eller andre ting som påvirker hverdagen vår.
Vi fordyper oss i matoppskrifter, strikkeoppskrifter, leksikon, lover og andre kilder hvor vi kan finne svar på våre spørsmål.
Det er gløden, nysgjerrigheten og trangen til å få svar, som leder oss.
Vi blir oppslukt og det ene fører gjerne til det andre. Noen får aldri nok, og oppdager stadig nye spørsmål, nye mønstre og kryddere som bare må prøves.
Vi lagrer kunnskapen og erfaringer i skuffer, skap og i hodet, for så å bruke den til en bestemt hensikt.
Viste dere feks at vi tilegner oss kunnskap etter hvilket miljø vi befinner oss i?
Hensikten med kunnskap er at vi kan bruke den om igjen flere ganger, og etter en tid vil det bli en god erfaring.
Erfaring får vi av å prøve og feile, og av det kommer en kunnskap som vi gjerne deler med andre i samme situasjon.
* * * * * *
Som dere sikkert har fått med dere, så skal jeg blåse liv i min kjære kjøkkenhage igjen!
Om med tanken på det, så har jeg begynt å tenke på hva jeg skal ha i kjøkkenhagen.
Noe har jeg både god og dårlig erfaring med, men er stadig på leting etter noe nytt.
Lysten på å sette sammen flere ting i en pallekarm er stor, og jeg leser alt jeg kommer over.
Forskjellige salater, løk og sommerblomster kan bli en fin kombinasjon.
Sukkererter og blomkarse som klatrer. Ja, tankene og drømmene er mange.
Det første jeg må gjøre er å opparbeid jorda igjen. Den har ligger mer eller mindre brakk i noen år, så noe gjødsel må vel til.
Få laget noen bøjler som kan brukes til reisverk til evt. en duk.

Finne ut om det er ting som kan sås hele sommeren, feks. reddiker, salat....

Når noe er høstet så kan kanskje jorda brukes til noe annet?

Hva med urter, kan noen dyrkes på friland?

Det er mange spørsmål, men jeg finner svar og jeg finner inspirasjon. Ting må prøves og testes ut. Noen ting får jeg helt sikkert til, mens andre ting blir bare verdt forsøket.

Gløden og nysgjerrigheten har ført til at jeg tilegner meg ny kunnskap. Denne kunnskapen skal jeg bruke igjen og igjen, og mulig jeg skal dele den med andre.
Jeg skal bruke den til en bestemt hensikt, og på grunn av hageblogger og hagemiljø rundt meg, så har jeg fått gløden!
Jeg blir veldig glad om jeg får ideer til hva jeg kan ha i kjøkkenhagen min.
Så om du har et forslag, ei rot eller et annet råd, så kom med det!

Gleder meg til at jeg kan sette i gang!

Kommentarer

Elisabeth sa…
Kunnskap er aldri tungt å bære, sa alltid min pappa ;) Det er mye sannhet i de ordene :)
Ranten sa…
Jeg elsker også å lese inspirerende hagebøkerIkke bare for å innhente fakta men like gjerne for å la meg innspirere av gode hagebilder :) Ingen goden gode råd for grønsakdyrking fra meg. Der har min kunnskap lagt brakk og ubrukt i maaange år. Lykke til og god helg!
Inger Marie sa…
For et flott innlegg,Vivi!...så sant og så godt å bli minnet på:)
Grønnsaker har blitt en større del av min hagelidenskap fra år til år...sååå givende:)
Kunsten å få alle bed fulle til en enhver tid..og ting som avløser hverandre...ja det er selve kunsten..min måte er å prøve å feile,men jeg noter alltid hva som gikk bra og ikke..det lærer jeg av:))
Gleder meg til å følge grønsakshagen din videre:))
Unknown sa…
Oi, her var det mange hagebøker. Jeg ga alle mine videre til sønn da han kjøpte hus med hage. Nå bor jeg i leilighet og koser meg med blomster på verandaen.

Takk for hilsen på på bloggen min. Ja, jeg drømmer meg bort og håper at jeg får et opphold der i juli.

God påske til deg!
Elisa sa…
Eg blir visst aldri lei hagebøker!
Mitt best etips til kjøkkenhagen er å så gulrot i melkekartongar, det var stor suksess hos oss i fjor.
Trädgårdsböcker kan man aldrig få för många av.
Det är dessutom en härlig läsning och man lär sig alltid något nytt.

Önskar dig en härlig helg!
Frøya-Heidi sa…
Lykke til med grønnsakhagen! Jeg har 4 pallekarmer til sånt bruk. Nå er vel 2,5 av dem opptatt av jordbærplanter, så jeg har begrenset plass til annet.

Jeg har vel aldri fått så stort utbytte av avlingene mine heller, men jeg gir ikke helt opp ;-)

Purreløk er ganske greie å få til, hvis de får gjødsel nok..
Torill sa…
Heisan

Det skal bli kjekt å dela kunnskap og erfaringer frå kjøkkenhagen med deg!!
Ynskje deg gode hagedager i påsken.

Ha det godt :)
Linda sa…
Den mest inspirerende bok jeg har lest om dyrking av grønnsaker er boken til Camilla Plum; "Camillas havebog". Den er lvende, artig og inspirerende. Den gir kanskje ikke akkurat en klar oppskrift, men herlig å lese.
Jeg tenker å følge litt av isabellas grønnsakshage som de hadde i en serie for et par år siden. Lykke til:)
stallnilsen sa…
Æ elsker og lese i hagebøker og få forskjellige innspirasjoner, det finnes så utrulige mange flotte hager rundt i norges land ;)
Takk for hilsen hos mæ, og ha en fin palmehelg, hilsen Lisbeth ;O)
For et flott innlegg...vi lærer så lenge vi lever...det oppdager jeg stadig...og det er klart det er mer glød for å lære det man interesserer seg for! Kan dessverre ikke hjelpe deg med hva som skal være i en kjøkkenhage...men så entusiastisk som du er, både for å lære nytt...og allerede kan, får du nok en strålende hage!
Hjertelig takk for hilsen på bursdagen min, det var koselig...nå er det ferie, og vi skal først i en 50-års dag i kveld for så å kjøre på hytta i morgen...deilig å ha fri!!
Ha en riktig god helg!
Klem fra Kristin
......livet er livslang læring og med den håndfuld bøger - så er jeg sikker på at du får stor succes i køkkenhaven ;0)

Knus Dorthe
Jeg er nok veldig interessert i hage ... syns det rekreasjon og jobbe ute i hagen...

Hvis du ønsker å være med på give away og gavekort trekning ---er du velkommen inn hos meg..
Ønsker deg en fin påske =)

Kerstin
loftkroken sa…
Syns det er så gøy å lese om alle planene dine :))
Liker så godt å følge dere hage bloggere :)

Klemmer Bente
Wenche sa…
Oyoy, her var det lesestoff, kan en komprimere det og laste det inn i hjernen tror du ?? Det skulle jeg ønske noen ganger, at en kunne bare sette inn en brikke og dermed kunne en det ;0) Nei så enkelt er det ikke, her skal det leses og pugges og festes på naturlig vis ;0) Tiden min til dette er desverre ikke der nå kjenner jeg...

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne