Gå til hovedinnhold

Planter fra torg og Lene-mor!

Jeg har hatt en kjempe fin dag med godgutten Tage!
Han kom med tegning til meg og vi koste oss veldig.

Jeg lovet et innlegg over hva jeg kjøpte på torget i dag, og hva jeg fikk med hjem fra superhagegale Lene!

Først plantene fra Lene:


Hesperis
Lavendel
Geum chiloense 'lady stratheden'
Nicutina - hvit
Pelargonium - Royal lavender


Også denne da - rosa forglem meg ei!
Veldig søt!

Som nevnt tidligere har jeg vært på torget i dag!
Koselig når det er torgdag, men veldig kjølig så jeg synes litt synd på dem som står der.


Selv om jeg har en basilikum fra før, så ble det med en til hjem. Mynte kjøpte jeg også, samt en blå og en hvit lobelia.
Og den rosa i posten er brydeslør. Har aldri sett rosa før, så denne måtte jeg ha med meg!

Dagens fangst og det luktet så godt i bilen hjem av basilikumen.

Ellers i drivhuset har jeg plantet noen urter. Timian, sitronmelisse, oregano og basilikum.


Nå håper jeg bare på litt varme slik at dem kan vokse seg store!

* * * * * * *

Her til slutt kommer noen bilder av pelliser som blomster nå:




Ønsker alle en flott fredagskveld!

Kommentarer

Susanne sa…
Så mysigt med torgdag och inhandling av växter, jag ska åka iväg i morgon tänkte jag ;)
Ha en mysig kväll
kram susanne
Det er alltid artig å handle blomster=) Har dere en torgdag et sted hvor de selger blomster? Det vil jeg også ha=) Håper du får ei fin helg. Vibeke
Anonym sa…
Flott fangst :D
ønsker deg en fin helg
hilsen Ingvild
Ranten sa…
Alltid spennede med nye planter som blir med hjem :) Her har det kommet plantepakke fra Jensen, og da er det julekveld og fødselsdag på en gang :) God kveld!
Bjørg sa…
jeg kjenner igjen forventningen når man kommer hjem med nye planter som skal plantes og stelles! Og veldig moro når de blomstrer! Nydelige pelargonier! :-)
God helg!
Hilde sa…
Så mange skjønne hagegleder du har i vente :-) Håper du får en deilig dag i hagen i morgen.
Hilde
loftkroken sa…
Det var masse spennende :)
Visste ikke det fanter rosa
forglemmeiei,nyydelig var den :)

God helg til deg Vivi,kos deg i hagen din:)

Bente
Ummiega sa…
really beautiful flowers.
Sunniva sa…
Det var masse fint. Herlig med urter i drivhust, beste som er om sommeren å lage mat med egne urter. Rosa forglemmeiei har jeg ikke sett før, den er kjempesøt. Rosa brudeslør er også kjempefin, blomstrer lenge, men jeg klarte ikke å få den igjen, håper du klarer.
Ha en fin helg.
Klem fra Sunniva
Nora sa…
Rosa forglemmegei har jeg også noen av i hagen. De står sammen med masse blå forglemmegei og er et fint avbrekk i alt det blå. Så flotte pelargoner du har - det er helt utrolig hvor ulike pelargoner kan väre. Noen er veldig enkle og har små blomster, andre har store blomster, neten som dusker på en lue:-) Håper du har en flott helg. Her er det kaldt, regn og rusk......innevär med andre ord:-)
Unknown sa…
Så mange fine planter , rosa forglemmegei er jo så søt da.

Nå mangler vi bare litt varme så vi slipper å fyse på føtter eller stilken he he.

Ha en fin kveld , Marit.
Unknown sa…
Så mange fine planter , rosa forglemmegei er jo så søt da.

Nå mangler vi bare litt varme så vi slipper å fyse på føtter eller stilken he he.

Ha en fin kveld , Marit.
Så mycket fina plantor! Geum är en ny bekantskap för mig. Rosa förgätmigej var en riktig sötnos.
Ha det gott.
Kram Maria
Hemmavid sa…
Hejsan!

Vad härligt med så många nya plantor. Jag trodde att jag skulle kunna vara ute och fixa i våra pallkragar i helgen - men det regnar både från ovan och från sidan - så det får vänta tills regnet ger med sig.

Ha en fin söndag.
Kramen Jenny

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne