Gå til hovedinnhold

Krukkevekster!

Jeg har alltid likt mange krukker rundt omkring, men frodige og fine planter.
Har aldri prøvd meg på stauder, men kjøpt sommerblomster i dyre dommer, som jeg da har kastet når høsten kommer.

I år har jeg tenkt å gjøre det litt annerledes.
Krukkene står jo der, så da er det bare å gå på leting i hagen for å finne noe som kan plantes.


Dette gresset går helt vilt og egner seg egentlig best innestengt, og vil da passe helt perfekt i krukke.
Denne Irisen sto i grusen og viser tydelig tegn på at "jeg trenger ikke mye stell", så denne fikk også sin egen krukke.


En annen plante som er gratis, og finnes over alt, er bregner.
Jeg har bregner litt her og der, og synes disse vekstene gjør seg utrolig godt sammen med stauder.


Og vips så ble det litt frodigere på terrassen, og jeg har spart en del penger.


Så nå må jeg finne ut, i løpet av sommeren, hvor disse nye krukkevekstene skal stå når vinteren kommer.
Jeg håper jo på at de skal komme igjen til våren, og være like flotte og kanskje enda frodigere da.


Siste fridag og solen skinner.
Det er så herlig med fri, og jeg nyter hagen og tiden hjemme fult ut.

Ønsker alle en flott 2.pinsedag


Kommentarer

Merethe sa…
Ønsker deg en knalldag :D
Så smart! Jeg er akkurat som deg, kjøper inn masse som må kastes etter sesongen. Skal prøve ut ideen din=) Fin mandag til dere, Vivi=) Vibeke
Smart å plante Stauder i krukker, det var riktig dekorativt.

Ha en fortsatt fin helg!
Herleg og inspirerande!
Var heldig at ein tidlegare kollega delte Skaugumknollar med meg.
Og denne vinteren skal eg klare vintre dei over.

Nyt SOLA!!
Marit sa…
Det var ett godt tips Vivi og det ble så fint.
Bregner er så flott og passer til alt synes jeg.

Ja det har vært en strålende pinse og det ser ikke så verst ut fremover heller.
God ny sommer uke, Marit.
hagen vår sa…
Hei! Stauder i krukker er kjempefint. Bregner kler krukker eller omvendt. Fine krukkearrangement du har laget.
Jeg planter masse i krukker, men mine krukker tåler ikke å ha jord i seg om vinteren. Så jeg jordslår plantene i komposten eller plasserer dem i kjøkkenhagen. Neste vår er de på plass i krukkene igjen.
God junikveld! Anne
Fargerik sa…
Hei!
Jeg har også begynt å spare penger og plantet stauder i krukker. Har blant annet bregner, stormarikåpe, prakthjelm, malva og gress. Mine krukker overvintrer i kjelleren.
Turid sa…
Flott påfunn :) Jeg hadde også flust med krukkeplaner, med etter å ha oversådd som vanlig er alle krukkene fulle av planter, og jeg skulle hatt enda flere av de ;)

Finfin uke til deg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne