Gå til hovedinnhold

Hagen min den 10. april

Det har skjedd mye siden sist jeg viste bilder fra hagen, og det er både på godt og vondt.
Nye skudd skyter opp fra jorda, og skal skape vårstemning om ikke så lenge.
Når jeg ser skikkelig godt etter, så skjer det ting alle steder.




Snart så blomster Primulaplantene med mørk lilla farge.




Nye sterke grønne skudd, skyter seg opp fra kald jord, og gjennom visne blader.
Her snakker vi skikkelig viljestyrke.


Men det er også veldig mye annet i hagen, så trenger å bli tatt hånd om.
Blir ikke arbeidsledig de nærmeste ukene, men gud som jeg gleder meg.


Når våren kommer så angrer jeg veldig på alt løvet, som jeg nok en gang ikke gadd å rydde vekk i høst. 

Så over til det som ikke er fult så fint, selv om vårsola skinner.


Det graves vann og kloakk i mitt nabolag om dagen, og da selvfølgelig rett utenfor min hage.
Den flotte hvite muren av stein fra Kragerø, har nå rast ut på grunn av denne gravinga.

Gravefolka er veldig behjelpelige, og har fått ryddet vekk de steinene som kunne reddes.
De har lovet at muren skal bygges opp igjen, enten av dem, eller så gjør vi det selv, mot erstatning.


Her er "krateret" fra den andre kanten.
Håpet er nå at det ikke skal rase mer, før gravefolka får tettet igjen hullet.
For skjer det mer her nå, så raser de ytterste plantene, og det synes jeg blir skikkelig leit.

Vi blir ikke arbeidsledige når frosten forsvinner, for å si det på den måten.
Blir nok hagearbeid denne sesongen også.

Link
Vivishageroms hage- og fotoblogg

Kommentarer

Rita sa…
Fine bilder av plantene som våkner fra vinterdvalen. leit med den muren, men det ordner seg nok. mvh Rita
http://ritasfryd.blogspot.no
anemonen sa…
Se där det spirar hos dig också. Skönt och ljuvligt när man kan se dag från dag hur det växer. Lite mer sol så går det fort.
Marit sa…
Trist med muren din da! Godt at det er mye annet å glede seg over :)

Klem, Marit
Unknown sa…
Se her ja, det skal ikke gå lenge med plussgrader før det spirer å gror.
Så kjedelig med muren din, sånt gravearbeide er aldri gøy.

God ny april uke til deg.
Men så tråkigt att muren rasat. När det gäller löv ångrar även jag att jag inte krattade mer i höstas
stallnilsen sa…
Æ har også angra på at æ ikke raka løvet i høst, men æ skal ta frem gressklipperen med oppsamleren, den tar opp noe så sparer æ arman for litt raking. Det pleier æ å gjøre hvært år :O)

Trur du og æ e kommet like langt i hagen denne våren med spiringa og med alt løvet :)=

Ha en fin kveld og ha ei ny fin vår uke.

Lisbeth :O)
Det er VÅR!
Herlig!
Men her er fortsatt ei frostnatt i ny og ne.
Så vågar ikkje plante ut så mykje enno.

Kos deg!
Annette sa…
Ja, jag glädjer mig också så otroligt mycket åt att allt börjar spira och gro nu :) Jag fotade vår rabarber i går, som tittar upp som röda små bollar ur jorden. Och på bara någon vecka har tulpanbladen kommit upp tio cm. Man blir glad :) Tråkigt med muren, dock. Vi har också en mur, av stenblock, som börjar ge vika. Snart måste vi också ta tag i det. Hoppas du får en fin vecka!
Bodil sa…
Åh, er det ikke deilig når det spirer over alt :) Håper det løser seg med muren, ikke gøy når det en har lagt arbeid ned i blir ødelagt. Ha en fortsatt fin våruke!
hagen vår sa…
Hei!
Nå går vi inn i en fantastisk tid. Håper muren kommer i orden igjen
Ha det godt! Anne
Gry sa…
En ting er sikkert, har du hage har du alltid noe å gjøre! Synd med gravingen, og så på denne tiden når du bare skal glede deg. Håper det løser seg på beste måte!
Bille sa…
Hei! Det var litt kjipt med den muren, ja, men enda godt at de er villige til å ta ansvar. Du får tenke deg litt fram i tid, og se hvor fint det blir når gravingen er ferdig og muren er på plass igjen. I alle fall fint å se alle skuddene, naturen virker nok en gang og det blir nok å gjøre i hagen - mur eller ei :).
Merethe sa…
Det er så herlig å se det spirer hos deg. Våren er den beste årstiden når alt våkner til liv igjen. Håper plantene dine overlever gravingen Vivi. Og kjenner jeg dere rett så blir det like fint som før. Klem Merethe
Turid sa…
Herlig tid bortsett fra gravinga ved hagen din, arghhhh. Jeg gruer meg til det skjer her, her går ledningen inne i hagen langs hele gjerdet, pga ingeniørfeil :o måtte det bli etter at jeg har flytta. Nei, vi får kose oss med det positive,spirer og vakre vårblomster :)
Klem til deg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne