Gå til hovedinnhold

Fotorunde i hagen med litt sol

Ei lita stund på dagen i dag så smilte godros på himmelen og jeg gikk ut for å ta noen bilder. Og jammen er det mye som enda holder på, selv om kveldene og nettene begynner å bli kjøligere. Hørte på P4 i dag, at det var normalt at vi gikk litt i hi nå på høsten. Og for å være utvilt i mai, så trengte vi denne kvile perioden. Fint, tenkte jeg, for da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for litt godstol og pledd i ny og ne.
Men i allefall - her er litt av det som fortsatt holder motet mitt opp.


Her har jeg fått samla litt frø fra forskjellige valmuer og en liten gul revebjelle. Så gjelder det da å gå forsiktig inn for å hente et kaffefilter. Huske på hvem er hva eller omvent og skrive på mens man husker det. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har kaffefilter i alle bukselommer ? Hagesaks om våren, spade på sommeren og filter på høsten. Selvfølgelig!!!
Denne sådde jeg i vår og den har blomstret kjempe lenge. Var vel kanskje ikke helt slik jeg hadde trodd på fargen, men fin ble den der den står.

Dette er en vårphlox - står på lappen - om den er forvirret eller ikke sa den ingen ting om. Men er det noe som ikke er nå, så er det vår. Byttet til meg på bytteplantemøte hos hagelaget i vår. Pen er den i allefall.

En lilla Phlox som jeg har hatt noen år, og blir bare gladere og gladere for de få Phloxene jeg har. Veldig fine og jeg skal kjøpe meg mange flere.

Gentiana... ble kjøpt i vår og det er første året jeg har søte i hagen min. Trodde egentlig de ikke var noe fine, men der tok jeg feil. Det er så mange vakkre søter, og jeg har lyst på mange flere.
Her er en til som er litt lysere i fargen.Knoppen er jo også helt fantastisk.

Duehode - en flittig høstblomstrende staude. Denne kjøpte jeg hos Wolden i Svingvold i fjor. Da var det 1 stilk, i år er det 6. Kanskje deles til neste år ?

Jeg har også samlet frø fra Kirsebærrøde lupinen min, og den store røde valmua. Den svarte violen holder også på å modnes, så her er det bare å bredde frem filtrene.
Ble veldig glad da jeg leste på Hagegal at red hobbitt hadde frøboksene klare og det var bare å melde seg på. Det var kjempe spennende i fjor og dukke ned i frøboksen og etter enda et år med lærdom fra mange flinke og dyktige damer på Gal, så blir det også veldig spennende i år. Gleder meg veldig.
Nå skal jeg pakke inn en liten pakke med tomater som ei venninne skal få av meg i morgen. Hun fikk tomatplanter av meg i vår, men hun har ikke drivhus, så hennes planter har ikke gitt noe resultater. Har tatt inn flere i dag som skal få ligge sammen med eplene. Agurkene holder også på enda, jeg tror jeg har 6-7 stk igjen der ute. Ga dem litt gjødsel i dag, så holder dem vel ut denne uka før neste vanning. Paprika planta mi som hadde så mange paprikar, ja den fikk masse lus og døde sakte men sikkert. Den ble kasta på dynga i dag sammen med peppermynten som ingen hadde husket på å vanne. Noen ganger blir det bare slik.

Kommentarer

Gleder meg over bildene dine! Vi skulle hatt et kjekt hageforkle til å ha hjelpemidler i. :-))
Merethe sa…
Et hageforkle med lommer til kaffefilter og holdere til småspader og diverse hyssing og blomstertråder, samt sakser. Jo det forkleet ser jeg for meg gitt :) Herlig med det som enda blomstrer i hagen.
solfrid sa…
Eh, jeg putter dem i en ledig lomme og har vasket ganske så mange frø etterhvert....

Flotte bilder; den lilla floksen, setter den frø?? (blunkemedblåøynesmiley)
Vivishagerom sa…
Solfrid - det vet jeg ikke, men det skal jeg undersøke. Jeg lar høre fra meg. Men jeg tror jeg har lest om å sette stiklinger av floks - kan det stemme ??
solfrid sa…
Stiklinger har jeg også lest om. Kanksje jeg skal prøve det? Åssen går det på høsten, jeg har ikke noe rom å overvintre, bare en kald vinduskarm.
Ellers er klokkeslettet ikke riktig. Vivi, har du Oslo-tid? Eller Stillehavet-tid?
Den vårphloxen du har bilde av er nok en høstphlox. Det forklarer nok den sene blomstringen :) Jeg har par ved den i min hage. Den er kjempeflott for tiden
Signe sa…
De gentianaene var bare kjempeflotte. Kaskje jeg etterhvert må prøve noen slike jeg og.
Vivishagerom sa…
Solfrid - jeg har ikke helt skjønt det med klokka. Tror jeg tar stillehavet jeg. Det er så travelt i Oslo.
Ellen Walnum sa…
Å så fine bilder:-)

Frøboksen er en fin ting:-) I fjor samlet vi oss en hel gjeng rundt frøboksen og det skal vi gjøre i år også. Riktig en festkveld ble det!
Åååååååå du Vivi, hva slags blomst er bilde nr. 2? Den så helt rålekker ut i mine øyne ihvertfall og er en må-ha-blomst i gutua.
Vivishagerom sa…
Lene - det er en Rylikk som jeg har sådd selv. Jeg kan se om jeg har igjen noen frø eller om jeg har flere små planter. Har jeg det så skal du selvfølgelig få. Du hører fra meg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne