Gå til hovedinnhold

Valmuer og Iris!

Vi skriver 26.juni og det flotteste i hagen nå er Valmuer og Iris!

Flere roser spretter snart også, men rosebilder kommer jeg tilbake til.

Her er bilder fra dagens hagevandring:


Valmuer er flott. Store og sterke i fargen kommer dem ut av skallet.
Tenk at det finnes en så skjør blomst inne i knuppen.


Skulle neste tro den var laget av silkepapir.


Snart så kommer det en orange også.


Iriser er et kunstverk i seg selv.
Plutselig så er dem der, med utrolige farger og former.


Iris en en plante som trives i sola, slik at den kan ligge i jordoverflata med beina sine, og varme seg.


Andre trives hvor som helst, og sprer seg godt. Denne har gått litt utover planen, men det er ikke noe problem.


Lys og flott i fargen. Dette er av den typen som har lange smale blader, og plante er ei tue.
Grei å dele når den blir for stor.


For noen år tilbake så kjøpte ei venninne og jeg mange Iris fra Nautesund, men når vi har to vintere på rad med 30 kuldegrader og nesten ikke snø, da gikk dem fyken.
Denne er igjen og nå har jeg flyttet den til en solrik plass. Første gang den blomstrer nå i år!

Ellers så ble det ikke noe hagejobbing på meg i dag.
Alle mine kjære dyr fikk ny flis, kos og oppmerksomhet, og da gikk litt tiden fra meg.
Etter vanning i drivhuset så koste jeg meg med hagerunde og kamera!

Jeg vil snart ha SOL!!

Kommentarer

Så fine valmuer. Gleder meg veldig til mine rosa blomstrer. Sådde dem i fjor, men det blir nok ikke blomster før til neste år. Irisene dine er fantastiske. Jeg må skaffe meg flere. Kos deg i kveld=) Vibeke
Nora sa…
Så nydelige valmuer og iris!!!
stallnilsen sa…
Valmuene blomstrer hos mæ og nu, de er så vakre, Irisen er og en flott plante, ha en fin kveld, hilsen Lisbeth :O)
Marit sa…
Så fine irisene dine er. Valmuer er utrolige blomster, for de ser ut som de er laget av silkepapir eller noe sånt. Ha en fin kveld. Klem fra Marit
Vigdis sa…
Lekre iriser, spesielt den første!
Frk. Anemone sa…
I trænger også til sol i Norge? Her har det regnet i dagevis, men i dag var solen fremme næsten hele dagen. Jeg læser mange steder at iris breder sig nemt, men jeg har ikke haft held med dem, kanske jeg fik plantet dem for dybt. Må prøve igen, de er flotte, dine.

Klem, Ulla
Marita sa…
Fiiine iriser og valmuer!
Ranten sa…
Mye lekkert å se i hagen din Vivi!
Rejen sa…
Iriser og valmuer er skønne..;-D En fin dag til dig..
Turid sa…
Flotte valmuer, jeg har nok litt dilla på dem (det også:) Iris er også fint, men jeg får de lissom ikke helt til, de dør på vinteren.
Jeg har sendt deg mail angående hagevandring :))
Klem fra Tua.
Nydelige valmuer...og roser også, kan skjønne det "spretter" i hagen din! En trøst for alle i dette langstrakte landet er vel at nesten ingen har sett ordentlig sommer enda.
Her hvor jeg sitter har det regnet i strie strømmer i dag.
Ha en god dag.
Klem fra Kristin
Stein sa…
Så mange vakre valmuer og iris som blomstrer i hagen din!
Jeg har kun én staudevalmue (Oransje). Den har levd noen år i et rosa bed, så planen er å flytte den til et sted hvor fargen passer bedre inn, men kommer til å være på jakt etter en rosa variant som kan overta plassen dens :-)
Iris har jeg også forsøkt meg på, men har fortsatt ikke fått blomstring. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at de kanskje kommer til neste år ;-)
Ønsker deg en fortsatt riktig fin dag Vivi!
Stein
Unknown sa…
Valmuer og iris må studeres for maken til farger og små detaljer skal en lete lenge etter.

Nydelige blomster og bilder Vivi ,
ha en fin onsdag , Maritklem.
Underberget sa…
Oioioi, så mange fine iriser du har Vivi! Jeg gleder meg også over at staudene blomstrer. Det er deilig at sola skinner her igjen og nå skal jeg ut i hagen! Ha en strålende dag du også! Klem fra Berit
ps. jeg har ikke glemt at jeg skal sende deg noe, men det går så saaakte med meg om dagen dessverre...
Unknown sa…
Så mye fint du har i hagen! Og det blomstrer så fint hos deg! Drømmehage altså!! ha en super dag!
Lekre Valmuer og nydelige Iris, den hvite var spesielt lekker.
Elfepigen sa…
Jeg elsker dine have billeder,smukke,smukke blomster.
Jeg sender dig lidt af den sol vi har i dag,håber den når frem til dig:)

Knus og kram herfra
Så vakre Iriser du har :-)Likte veldig godt den hvite.
Sunniva sa…
Mange fine iris og valmuer! Håper du har fått sol, her var det nydelig i dag.
Ha en fin kveld og klem fra Sunniva
Så nydelig som det blomstrer i hagen din, selv uten så mye sol....
Tins roser sa…
Jeg ser at det er iristid rundt omkring i hagene...Noen praktfulle eksemplarer du har, Vivi. Jeg har hatt det tidligere, men jeg får dem ikke til. Vet ikke om jeg gjør noe feil når jeg planter dem...

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne