Gå til hovedinnhold

Etter regn, kommer sol.....eller??

Det er skremmende hvor mye regn, som har kommet det siste døgnet.
Halve Gudbrandsdalen står i vann, og veier og hus er ødelagt.
Jeg føler virkelig med dem, som har fått hjemmene sine rasert av vannet.
Håper virkelig det gir seg snart, og at sola kan komme å tørke opp.
 
En liten tur ut nå mellom skurene, for å ta noen bilder.
Ute i hagen går ting uberørt av flomm og uvær, og plantene vokser og blomstrer.
 
 
Endelig blomstrer den gule Auriklen min, denne har jeg ventet på.
 

En tapper ridder, som kanskje er fornøyd med mengden vann.
Nå holder det for meg, sier den.

 
Jeg er ikke lenger lei meg for at jeg ikke fikk sådd valmuer i år.
Det klarte nemlig naturen selv i høst.
Tror kanskje jeg får nok :)
 

Her er det også en lett blanding mellom valmuer og revebjeller.



Rhododendron har ikke tatt skade av regnet


Så var det julerosen min da, som jeg følger spent med på.


Ruteliljene har kommet de siste dagene


Denne husker jeg ikke navnet på, men er en flott vårblomst i hagen.
Denne er også for øvrig lett å ta avlegger av.

 
Kuleprimula i blomst.
 
Jeg hadde et håp midt på dagen i dag, om at det skulle være oppholdsvær i efta. Men skjønner at jeg må finne på noe annet enn å være ute i hagen.
Jeg skulle så inderlig ha kjøpt meg agurkplanter og jord snart, men det er ikke noe stas å være på plantehandel i øsende regnvær.
 
Håper ikke regnet har tatt deg!
Ha en fin torsdagskveld 
 
 

Kommentarer

loftkroken sa…
Stakkars alle de som er berørt av flommen :/
Vi råder ikke stort over naturkreftene

Så flott det gror med deg da :-) Skulle ønske jeg var flinkere å se hva som er ugress og ikke.Tar litt for mye til tider:O
Takk igjen for inspirasjon og flotte bilder :-):-)
Klems fra meg
Leit med alle som er rammet. Mye fint som gror hos deg nå, Vivi! Den ukjente er Bergenia cordifolia.
Er så enig med deg! Det er slikt en ser fra utlandet dette, ikke her hjemme. Håper virkelig de får hjelp til å bygge opp hus og eiendom igjen.
Anne Kari sa…
I bloggende stund er det faktisk sol i Vestfold. Den lille elva lager masse lyd, men heldigvis ikke skade. Jeg får kanskje ikke klage, jeg trenger ikke bygge opp alt på nytt i hvertfall.
Unknown sa…
Ja dette har vert ille for mange og det er vist ikke helt over ennå.

Jeg har sådd noen av valmuefrøene jeg fikk av deg, men jeg ser det blir trangt om plassen med selv sådde valmuer her og der.

Så mye fint det er på gang i dine bed, nå blir det bedre vær i helgen så da kan vi fortsette hagearbeidet.

Maritklem.
Tins roser sa…
Koselige bilder! Du harsikkert litt sol i vente, for bak skyen er himmelen alltid blå... Her er det full sol nå i kveld. Vent, så kommer det til dere også.
Unknown sa…
Helt enormt så mye nedbør som er kommet. veldig trist for de som ble rammet av flommen.

Mye flott som vokser i hagen din.

Ha en finfin kveld!!
Merethe sa…
Det har absolutt kommet nok regn. Skikkelig leit å se så mange få ødelagt hjemmene sine. Rododendron liker regnværet for her blomstrer to stykker alt.Det er en glede oppi alt regnvær.Ser ut som det skal bli litt letter vær i morgen så kanskje det blir en hagestund i morgen. Vet du jeg har fått masse julerosebabyer og de skal vernes og passes på. ;) Ønsker deg en fin kveld. klem Merethe
Ja, jeg synes skikkelig synd på dem som har fått mye ødelagt jeg også. Det er jo tragisk. Bra alt er inntakt hos dere=) Håper dere får ordentlig sol og sommervær nå slik at det tørker fint=) Vibeke
Åh så trist med allt regn! Översvämning är fruktansvärt, så illa!
Fina bilder i allt regnandet, förstår att du längtar ut.
Hoppas solen skiner på dig snart.
Kram Maria
stallnilsen sa…
Ja huffamei, ser på nyhetene alle de ødeleggelser som er rundt omkring der regnet herjer som verst, håper vi slipper unna noe sont her i ord.
Blomstrene dine ser ut tl og klare sæ bra, håper sola kommer til dere nu.
Fine bilder.

Lisbeth :O)
Meta sa…
Det känns so om ni också snart kan sägas ha sommar.
Ha en fin fredag
Kram Meta
Nora sa…
Det er så ille med alle ödeleggelsene dette regnet har gjort. Stakkars dem som har fått hjemmene sine ödelagt!

Håper det slutter hos deg snart så du kan få värt litt ute også.

Klem!
Marit sa…
Ja, det er skremmende hvor ødeleggende regn og vann er når det blir mye av det. Får håpe at sola kommer og vi får nyte godt av den mer enn tre dager av gangen. Mye flott i bedene dine nå Rhododendron elsker sånt vær :-)

Klem
Rekkehuset sa…
Du er nok heldig som bor litt oppi høyden Vivi, det er skummelt med alt det vannet. Men det ser ut som om det meste hos deg trives:-) Bergenia står på min kjøpe-liste, og jeg har planer om at den skal spre seg litt selv. Nå krysser vi fingrene for litt godvær så vi kan få noen timer ute! Klem fra Hanne.
Uff så tragisk det er med denne flommen:(
Stakkars mennesker som har fått ødelagt hus og hjem!
Nydelig den gule aurikelen din♥
Ønsker deg en god helg. Klem fra Ellen
Jannibele sa…
Hei Vivi. Ja, en kan nesten ikke klage på regnet når vi ser hva de gjennomgår i Hedmark og Oppland om dagen. Føler med dem som er rammet og har mistet sine hjem. Jeg flyktet fra regn i Oslo til solfylt Bergen i går. Slett ikke verst. Masse flott som vokser og gror i de flotte hagen din.
Kathrine sa…
Ja du og du som det har regna til dere!
Og nå er vi snart på vei nedover Gudbrandsdalen vi:-o
Må man så må man, men det går vel bra.
Blir mye omkjøringer nedover i dag vil jeg tro.
Mye fin blomstring til deg, og lite vatning,)
Ønsker deg en fin fin helg, og rekner med jeg får tatt mange bilder av flommen denne helga.
Klem fra meg:)
Kjedelig med så mye regn i mai. Mange fine vårblomster hos deg, Rhododendronen ser spennende ut.

Ha en fin helg!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne