Gå til hovedinnhold

Helgegleder #46

2.søndag i advent og helgegleder nr 46 - kan det bli bedre?
Nå fremover kommer det helt sikkert til å bli mange helgegleder, og jeg gleder meg til å lese deres gleder frem mot jul.
Det er nesten litt synd at det ikke følger med lukt i innleggene, for da tror jeg helt sikkert det hadde duftet krydder, såpe og alt som hører til julen.


Min helgeglede nr 46 er en glede som jeg har laget selv.
Jeg har alltid ønsket meg en stor lysende adventskrans på huset, og sist helg laget jeg en slik.


En litt tykk ståltrå, som jeg laget så stor som jeg ville ha kransen.


Kunstig granbar hadde jeg fra før.
To lengder som jeg har pleid å hatt på søylene foran døra.
Det er kongler på, men jeg festet til noen flere.
Granbaren festet jeg med strips, og det samme med lyslenka.


To omganger med granbar og til slutt litt lys.


Jeg måtte binde den godt fast til veranda'n, for det var jo spådd en del vind.


Og det holdt, for den henger der enda og lyser opp på kveldene.
Jeg ble veldig fornøyd med kransen min.
Problemet nå er hvor jeg skal lagre den når julen er over?

* * *
1.advent - da er liksom litt av julen startet, og ribba må jo prøvesmakes.
Derfor var søndagsmenyen klar, og gjestene ble varslet.


Siden jeg har igjen en del kongler, så ville jeg bruke dem til bordpynt.
Og etter litt inspirasjonslesning her i bloggland, så fikk jeg ideen om å tørke appelsinskiver.


Det er jo veldig enkelt, men det tar lang tid.
50-80 grader i varmluft i ovnen. Legges på bakepapir, snu etter hvert som appelsinskiven tørker.
Legges på rist etter hvert, for da går det litt fortere.


Mine appelsinskiver ble ikke helt tørre, men etter nå å ha ligget på lysfatet i ei uke, så er dem kjempe flotte og tørre.
En flott dekorasjon å pynte et festbord med, og veldig billig er det også.


Da var mitt adventsbord ferdig pyntet.
Ribba smakte kjempe godt og alle gjestene var fornøyd.
Det er koselig med slike middagstunder også før jul.

Dette var min helgeglede denne gangen, og jeg tror nok det blir mange koselige og rolige gleder fremover.
Hva er din helgeglede?
Lag et innlegg og bli med da vel - her er ingen glede for liten og ingen glede for stor.
Du kan også legge ut bilde på Instagram #helgegledervivishagerom

Ønsker alle en fin 2. advent.


Kommentarer

Marit sa…
Så flott kransen din ble! Den var kjempefin. Jeg kan forstå at du lurer på hvor du skal oppbevare den for den var skikkelig stor. Kanskje på et loft eller lignende? Flott bord du dekker, og appelsinskivene ble fine som dekorasjon.

Ha en koselig helg, Vivi!
Klem
Det er koselig med helgegleder. For en imponertende krans=) Og nok et nydelig pyntet bord. Håper dere får ei koselig helg=) Vibeke
Det var en flott krans med lys du hadde laget deg. Bordet var nydelig dekket til selskap.

ha en fin førjulshelg!
Lotta sa…
Så fint du gjort, det är så mysigt med allt som hör advent och jul till!
Kram Lotta
Tins roser sa…
Herlig krans, Vivi! :)
Så flott krans du har på huset! Den likte jeg godt. Forstår godt at gjestene koste seg rundt bordet ditt. Herlig adventsstemning. Klem fra Stavanger
Så flott krans du har på huset! Den likte jeg godt. Forstår godt at gjestene koste seg rundt bordet ditt. Herlig adventsstemning. Klem fra Stavanger
Ønsker deg også en flott adventssøndag..... Jeg har også tørket appelsiner. Jeg er så glad i naturlig julepynt og appelsinene gjør seg så godt sammen med kongler, nøtter, kanelstenger og stjerneanis.
Hei! Jeg fikk lyst til å delta. Helgeglede er jo noe finfint! Likte kransen din og for et vakkert bord du har pyntet. Ha en fin søndag!
Så fint det ble med tørkede appelsinskiver som bordpynt. Dufter de av appelsin også?
Så lurt å lage sin egen lyskrans slik du gjorde. Den ble kjempefin. Det er så koselig med lys ute nå i den mørke adventstiden.
Ha en stemningsfull og juleduftende 2. søndag i advent i dag:)
Malys krok sa…
Så flink du er! Kransen ser kjempefin ut og det andre du viser bringer masse hygge og kos med seg!
Takk for hilsen! Ønsker deg en fin søndag videre, og også med å være ute i snøen, Det har vi hatt anledning til lenge, men i dag er det så kaldt at det blir mest inneværing. -Margit-
Marit sa…
Wow så flott krans Vivi, her var det advent og førjulsstemning.
Så koselige bilder, god søndag fra Marit.
Unknown sa…
Så fin kransen din ble.
Jeg har også tørket appelsinskiver, mine henger over vasken enda.
Herlig stemning på bordet ditt, ikke dumt å bruke appelsinskivene som pynt.

Ha en fin kveld.
Klem
Jättefin krans du gjort!
Så juligt hos dig
Ha en fin andra advent
Kram Maria
Så nydelig adventskrans! Stor og amerikansk.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne