Gå til hovedinnhold

Blomstring i slutten av april!

Det gode været har virkelig gjort sitt, og i hagen så strutter det på alle kanter.
Jeg kan aldri i mitt hageliv, huske at det har vært så tidlig noen gang.
Jeg krysser fingrene for at det ikke kommer noe straff, for dette flotte vårværet.


Etter en runde i hagen i dag, så kan jeg bekrefte at hagen er våken og det ser veldig bra ut.
Tre roser har tapt kampen mot is og kulde i vinter, men resten ser fine ut.


Jeg er snart ferdig med luking og rydding, men det er mye å gå over.
Men plantene er viljesterke og presser seg opp blandt visent løv og brask.


Jeg har som smått begynt å rydde i drivhuset også.
I år skal jeg kaste mange av plastpottene, som har hopet seg opp gjennom årene.


Jeg tror neppe at jeg skal ha så mye i drivhuset i sommer.
Busktomat og noen agurker skal det i allefall være, men noe mer har jeg ikke planer om enda.
Men man skal aldri si aldri, når drivhuset står der ferdig ryddet og vasket.


Som dere ser så er det mye som blomstrer i hagen min nå.
Jeg har vært både nede på kne og mage for å få tatt disse bildene.
Spretter opp igjen så fort som mulig, slik at ikke nabo'n skal tro at jeg har falt om av hjerte atakk eller noe :)


Dillpionen er kommet frem igjen, og jeg gleder meg til blomstring av denne hvert år.
Lysten på flere er selvfølgelig til stede :)


Takknemlig og flott er også Auriklene som kommer i blomst på våren.
Jeg elsker denne planten.


Kuleprimula - en dille jeg har hatt lenge.
Primula får jeg aldri nok av, og er stadig på utkikk etter flere.


Snart er det mai, og hagen kan på alvor starte sesongen.
Stor stas hvert år, og det kribler like mye nå som det gjorde i fjor.

Håper alle har en fin uke.


Kommentarer

Så herlig tidlig og flott blomstring det er hos deg. Dette har vi jammen fortjent og uansett hva som kommer av ruskevær... nyt dagene i din fine hage.
Unknown sa…
Jeg liker også godt kuleprimula, og ønsker meg flere! Har forsøkt å så, men det har foreløpig ikke vært vellykket.
Malys krok sa…
Du verden så vakkert det blomstrer i hagen din! Her har det nettopp snedd så mye at det er hvitt på bakken. Liker det ikke, men rår ikke med det. Blir vel vår her også. Fint å se på bildene dine.
Er jo noe som blomstre her og.
Ønske deg en god natt! -Margit-
Marit sa…
Så fin april blomstring Vivi, heldigvis er de robuste disse vårblomstene og tåler en litt kjølig natt.

Ha en fin dag fra Marit.
Så mange søte du har i hagen, Vivi=) Artig å se våren i andres hager. Jeg må bare si at vi våknet til snø i dag! Skikkelig nedtur, for jeg orker egentlig ikke ha snø nå!!! Men, været kan jeg ikke gjøre noe med… dessverre! Kos deg i hagen=) Vibeke
Gry sa…
En smak av sommer! Selv om været skulle slå om og bli kaldere så klarer nok de fleste plantene seg trøster jeg meg med. Bortsett fra Magnoliablomster og slikt.... Vi får krysse fingre!
Ruteliljer er noen fascinerende blomster, så mange ulike vårblomster du har i hagen.

Ha en fin dag!
evelyn sa…
Nydelige vårbilder! Dillpion er det det samme som trådpion?
Nora sa…
Så mye fint som blomstrer hos deg, Vivi!
Klem!
Så många fina nyvakna du visar opp! Här blev bakslag med snö i natt, men magnolian har vita blommor kvar på gren :))
Så fint du har det i vårhagen din ! Fortsatt god 1.mai til deg. Hilsen Eli ;-)
Rita sa…
Så flott hage du har - akkurat sånn jeg ønsker å få det til :-). Og så tar du fine bilder. Enig i at primula er flott. Jeg hadde mye av det da jeg bodde i Tromsø, men har ikke skaffet meg noe ennå her i sør. Skal ha det i bakhodet nå når jeg omrokkerer hagen etter besøk av hagedesigner.
Inger Marie sa…
Nå er det masse på gang i bedene dine Vivi!
Flotte ruteliljer..jeg fikk 1stk..merkelig..
Litt kalder om dagen nå men nydelig sol:)
Ønsker fin helg:)
Så mye flott du har i vårhagen din!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne