Gå til hovedinnhold

Helgegleder #91

Velkommen til den siste helgegleder før jul, men så fort vi starter på det nye året er jeg tilbake.
Da håper jeg på mange helge-/julegleder.
Tusen takk for alle de flotte gledene dere har delt i løpet av 2014, det er dere som gir meg inspirasjon til holde på videre.
Håper du har lyst til å være med på denne siste i 2014.


Sist helg ble en bakehelg her i mitt julehus, og det hører jo med nå før jul.
Ferske kaker smaker jo best, og det ble noen blide fjes når dem fikk servert ferske kaker til lunsj både lørdag og søndag.


Det er ikke så mange kaker som blir bakt på mitt kjøkken, men noen må jeg ha når det er jul.
Vørterkake er en av dem som jeg synes hører med til julen, mye på grunn av duften av krydder.
Den kan brukes både som kaffekake, og som en god lunsj med godt smør og brunost på.


Krydderkake er kjekt å ha i fryseren, og av denne dufter det rett og slett jul.
Denne gangen ble det med tyttebær.


Pepperkakene var allerede bakt, men pyntingen gjenstod og jeg fikk god hjelp av flittige hender.



Julekake etter min mors oppskrift er en MÅ HA kake i julen.
Dette er nok den kaken som jeg alltid kan huske at mamma bakte til jul, og denne kan også nytes med godt smør og brunost på.

Men det kan være slitsomt å holde på med baking hele dagen, så da er det viktig å gjøre noe som jeg synes er gøy mellom gjær, mel og varming av melk.


Jeg kobler utrolig godt av når jeg kan ta bilder, og da glemmer jeg både tid og sted.
Denne fine sinkvasen med hank, fikk jeg av min venninne Anne, og jeg var ikke i tvil om hva jeg skulle bruke den til.


Denne fine plastnissen er min første julepynt fra da jeg var ei lita jente. 
Denne hadde en fast plass i alle år hjemme i Øyer, og nå er den kommet hit til meg på Lillehammer.
Det er mange minner med denne nissen, og jeg skal ta godt vare på den. 
Det er ikke så lett å se på bilde, men toppen av nisselua er egentlig helt opptygget. 
Som sagt så fikk jeg den når jeg var ei lita jente :))


Gleder meg til disse sviblene kommer i blomst!


Det nyeste leketøyet til gubben fikk også en runde med fotografen.
Når det er så lite snø ute at han ikke får kjørt den ordentlige tråkkemaskina, så kjøper vi oss en liten miniatyr slik at ikke ventetiden skal bli så lang. 
Gubben synes i allefall bildet ble skikkelig tøft.

Som dere skjønner så var det litt av hvert sist helg, mens det tredje lyset brente for lengsel, håp og glede.

Har du en helgeglede som du har lyst til å dele, så er du hjertelig velkommen til å være med på denne uformelle fotoutfordringen.
Lag et innlegg på bloggen din, og link den opp hit ved å trykke på den blå Inlinkz knappen.
Du kan også legge ut bilder på Instagram #helgegledervivishagerom.

Tusen takk igjen for at dere deler deres gleder.
God jul!


Kommentarer

Unknown sa…
Så flink du/dere har vært på kjøkkenet. De ser gode ut:) Takk for årets siste helgeglede, jeg ser frem til nye. God jul!
Så koselig du pynter til julehelgen og mange kaker i boksen.

Ha en fin helg!
Så mye godt du har bakt. Jeg har bakt krydderkake, men en julekake eller vørtekake står også på planen til uka. Hjelp, så mye godt vi har i huset nå. Det gjelder visst å holde trimfoten i farten! Herlig liten nisse du hadde. Om den er slitt gjør ingenting. Jeg har en bitteliten nisse av gips fra min barndom, den har slått av litt av topplua, men det gjør ingenting, fram må den! Ha en finfin helg og kos deg :)
Jannibele sa…
Du vet å skape ekte og hjemmelaget julestemning. Masse deilige kaker. Kan kjenne duften:) Så koselig at du har tatt vare på nissen fra barndommen. Sånt betyr mye. Ha en fin helg og jul Vivi. Takk for et år fylt med masse flotte helgegleder hos deg. Setter pris på at du lar oss få dele dem. Klem Jannicke
Your first few photos - make me hungry! Enjoyed my visit today. JC
Inger Marie sa…
Du er en aktiv dame Vivi!
Flink baker og dyktig fotograf!
Ønsker deg en fin helg:)
hagen vår sa…
Hei! Det ser så deilig ut. Vørterkake er det lenge siden jeg har smakt. Julekake med meierismør og brunost, var en tradisjon vi hadde på formiddagen på julaften.
Gammelt julepynt lager forbindelser tilbake til barndommen. Har noen juletrekurver som ble laget da, og de kommer alltid på treet. De begynner å bli ganske skjøre.
God helg! Anne
Masse deilige julekaker og flott julepyntet :-) God jul!
Heisann!
Virkelig flotte bilder fra siste adventssøndag.
Her i huset har det også vært baking for sønn, svigerdatter og barnebarn.
Jeg vil bake honningkake og fruktkrydderkake neste helg - ingen kaker slår ferske, svampige formkaker som oser av jul...
Ha en riktig fin julehøytid, klem
Villrose sa…
Vørterkake er kjempegodt! Baking hører til de triveligste sysler på denne tiden .-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne