Gå til hovedinnhold

Høst i hagen!

Det er høst i hagen, og sesongen er over for i år. Eller?

Jeg har ikke ryddet i hagen
Jeg har ikke satt ned løk
Jeg har ikke ryddet i kjøkkenhagen
Jeg har ikke plukket inn eplene
Jeg har ikke ryddet i drivhuset


Om jeg er hagelei?
Litt, kanskje, men ikke så mye som jeg pleier.
Det er kanskje fordi jeg enda har igjen så mye å gjøre?


Jeg har i år sådd frø, og det er jammen lenge siden.
Noen er frøene har begynt å spire, så dem har jeg fått tips om å sette i kjøkkenhagen.
De andre pottene må jeg sette på et sted, hvor dem kan stå trykt i vinter.


Det jeg har sådd er:
Juleroser - noen av dem jeg kjøpte på hagemessa i vår, fikk mange frø og de kom ganske så fort i jorda.
Akeleie Nora Barlow - den er så utrolig flott, så den må jeg bare ha flere av
Blå valmuesøster - det eneste jeg vet er at den må ha kuldebehandling for å spire


Ellers så skal jeg spre revebjeller og valmuefrø rundt omkring.


Fortsatt er det planter, som enda ikke har begynt å blomstre.
Kinasøte er utrolig flott, og har en knall fin blå farge.


Nå starter høstferie, og jeg har som mål og kanskje få gjort en del i hagen.
Løkene som er bestilt, og som ligger bare på vent, skal få komme i jorda.

Hvordan er det i din hage? Er du hagelei?


Kommentarer

Unknown sa…
Jeg merker absolutt at høsten har kommet snikende og at mørket kommer raskt om kvelden. Det blir lite tid i hagen. Jeg har heller ikke satt løk ennå eller ryddet i drivhuset, men det kommer etter hvert. Jeg vurderte i går å rydde i krukker, men syntes blomstringen fortsatt er for fin til å ødelegges. Jeg skal å div. staudefrø, men skal vente noen uker til slik at de ikke rekker å spire i høst. Jeg lar pottene stå i drivhuset gjennom vinteren, så kan vårsola varme opp pottene og frøene. Kinasøte har jeg ikke. Nydelig blåfarge!
Enda blomstrer det i hagen min, men jeg har klipt ned en del vissent. Ikke egentlig hagelei, men det er ikke så gøy nå som i våres. Jeg har begynt å vinterpynte litt på terrassen. Det er koselig. Ønsker deg en vakker helg.
Det er litt koselig å gjøre hagen klar til vinteren syns jeg, men det tar lang tid - sånn omtrent fram til jul, og da er det jo snart vår igjen. Kjempesøt kinasøte forresten
Hilsen ingeborg
Ikke hagelei, nei! Men andre ting tar over innendørs, så mindre tid i hagen blir det absolutt! Og det som gjøres er mer forberedelser til neste sesong. Ha en fin lørdag! Klem fra Anne-Kristin
Kathrine sa…
Hei Vivi! Trivelig med høsthagen din:) Jeg er ikke hagelei enda, mere hagemett kanskje? Og i dag kom nye stauder fra Steen og Wormsen fra Nordland. Så nå må de i kjøkkenhagen på vent til neste år.
Det blir fort mørkt om kvelden nå, det merkes. Men det må fortsatt lukes i bedene, så det blir lettere til våren. Revebjellene har tatt over for mye til meg, så jeg har luket bort utrolig mye.
Staudesåingen min i fjor høst var så vellykket, at jeg skal så i år også. Moro når en får det til.
Liker høsthagen:) Og vi sitter fortsatt ute med levende lys når det går ann. Ellers så må en jo jobbe på dagtid.
Ha en fin lørdag. Klem:))
Inger Marie sa…
Hei Vivi:)
Hagelei...nei faktisk ikke iår.Normalt bruker jeg å være det,men iår tror jeg at jeg ikke har lagt opp så stramt løp med alt som jeg må gjøre.Tror det ligger litt der..og nå koser jeg meg i veksthuset..og har det veldig hyggelig:)
God helg:)
Mia sa…
Jo, litt hagelei er jeg, eller lei alt regn som har vært er nok sannere. Men nå i helgen skinner sola endelig og jeg har fri på programmet så den tiden utnyttes til sitt ytterste ute Men jeg er ikke helt sikker på om det er like gøy som ellers. Saksa får i hvert fall slite tungt. Nydelige høstbilder :)
Hausten er ei fin tid med sine vakre fargar.
Men sjølvsagt eindel å gjere i hagen.
Glede meg til Kinasøte blomstrar, det er høgdepunktet på sesongen.

Ha ei fin haustferie.
Ranten sa…
Her starter ikke ferien før neste uke men det er jo bare å glede seg :-)) Ønsker deg en fin ferieuke!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne