Gå til hovedinnhold

Jeg har tatt en sjefsavgjørelse - helt alene.....

Jeg har lenge gått og vært kjempe irritert på pellisene mine. Skjønner ikke hva som skjer med dem. Helt lyse i bladfargen og lange og strantette er dem blitt. Blir gule i bladene og jeg kniper bort så mange at det blir snart bare stilken igjen. Så plutselig i dag, tok jeg da denne sjefsavgjørelsen som jeg har vært oppe til vurdering ganske så mange ganger nå i vinter. Det er neste så jeg ikke tørr og skrive det, jeg har i allefall ikke turt og sagt det høyt. Blir fort alvor da, men avgjørelsen er tatt og jeg er blitt mektig lei av alle disse gul/bleike pellisene som bare står der. JEG KASTER DEM - ALLE SAMMEN - SÅ ER JEG FERDIG MED DET.
Huff, ja sånn kan det gå. Tror egentlig at dem ikke liker seg her heller, virker veldig triste, selv om dem får vann og lys. Kanskje det er feil ? Burde jeg ha hatt dem på et annet sted ? Skal dem hvile om vinteren? Nei, det er mange gamle damer som har pelliser i vindu året rundt, så det er nok ikke grunnen. Nei, jeg skal ikke undre lenger. Pelliser blir kjøpt bare på grønne årstider, så får jeg glede meg med dem da og siden takke for besøket og ....... Ja, det må bli slik.

I dag har vi bakt pepperkaker. Kjempe fine ble dem, og jeg klarte å unngå brente kakemenner i år. Kjøkkenet så ut som ei mjølbombe hadde vært på besøk, men det må jeg nok regne med når minsten er med og svinger kjevla. Kakeboksen er satt trygt opp på skapet, for ellers så hadde den nok snart vært tom. Så enda får pepperkakene fra Rema 1000 holde.

Turen til Oslo i går var kjempe fin. Vi startet med togtur kl 0820 og var hjemme igjen kl. 2005. Da var vi slitne, men veldig fornøyd. Vi handla litt julegaver og var en tur innom Pandura hobby butikk på Karl Johan. Der var det mye fint, og jeg kan godt skjønne at ungene blir revet med i gottebutikker. Mye folk og med to unger så begrenser det seg veldig, men noe fikk jeg jo med meg til scrapinga mi.
Så var det Peppes og vaktskifte på slottet. Det var nok spennende for det har vi snakka om i dag også. Forestillingen av Jul i Blåfjell var helt fantastisk. Turte, tvilling, blåfar og blåmor. Kjempe spennende og veldig gøy.
Togturen hjem ble en prøvelse for både mødre og barn. Slitne og veldig mange folk, men det gikk bra med hjelp av mange mandariner og tegnesaker.
Vel hjem og godt fornøyd alle 5.

2. søndag i advent og vi tenner lys for håp og glede. Vært en tur på Plantasjen og kjøpt noen juleblomster, tatt frem noen flere nisser og gleder oss fortsatt veldig til jul.

Kommentarer

Næmæn Vivi da, du må da ikke kaste dem. Jeg gjenbruker pellisene mine jeg. Klipper de nesten helt ned og setter de mørkt i kjelleren, ferdig med det. På våren tar jeg de opp igjen og setter de i vinduet og da blir de like fine igjen.
Jeg har forresten ganske mange som står i vinduet også, det fordi jeg fikk de som små stiklinger nå i høst. Og ja, de er også blitt lange og bladene lyse, men bare klipp de ned så kommer de fyldigere opp igjen.
Tjihihi.....du sier at gamle damer har flotte pelliser i vinduet.........sikkert bare juksepelliser, har sett et par tilfeller av det..........SILKEPELLIS. Joda, de holder seg like fine året rundt, bare man tørker støvet av dem.
hildeG sa…
pelliz ztinkz. Mer er det ikke å si om den saken :D
Ellen Walnum sa…
Neimen Vivi da! Du kunne jo bare klippet dem ned......

Festlig kodeord i dag: pilingi:-)
Mete sa…
Vivi! En dame etter mitt hjerte! Få pellisene UT! Tenk så masse annet du kan få plass til....
Jonna sa…
Vemodig, men bra; nå har du èn ting mindre å irritere deg over!
Har gjort det samme et par ganger, først med min etterhvert alt for store samling av div. orkidèer, og så med alle passifloraene somfylte vinduskarmene og var stygge om vinteren.
Litt trist der og da, men gleden over all den herlige ledige plassen i vinduskarmene som oppsto etter opprydningen gjorde at det fort var glemt :)
Rekkehuset sa…
Helt enig med deg - bare hiv dem! Jeg har et par som får stå i vinduet på kontoret mitt, håper de skal overleve vinteren fordi de er spesielt fine i fargen, de andre har fått fyken. Ingen vits i å fylle opp med planter man ikke gleder seg over!
Høres ut som om dere hadde en superduper Oslo-tur:-) Fikk jo med dere masse også da!
Ha en fin uke Vivi!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne