Gå til hovedinnhold

Det klør i fingrene.....

... og nå lengter jeg etter vår og alt som følger med.

Brev fra Dansk primula klubb kom i posten i går, så her var det bare å kaste seg rundt å bestille frø.
  • Primula auriculata
  • Primula chionantha (blå)
  • Primula chionantha (kvit)
  • Primula firmipes
  • Primula japonica alba
  • Primula japonica (rød)
  • Primula maximowiczii aff
  • Primula pulverulenta
  • Primula villosa var. infecta
  • Primula wilsoniivar.anisodora

Og i dag har jeg fått tilbakemelding om at frøene blir sendt i morgen. Gleder meg !!!!!

Jeg har også fått sådd litt i dag:

  • Viol, Admiration - frø fra i fjor
  • Viola x hybrida, pense "historic florist pansies"
  • Hagenellik, siberian blues
  • Brokbl groblad "Variegata", plantago major
  • Dahlia "black beauty"

Også har jeg tatt inn igjen alle som har stått ut i kulden, så nå er det fult i gangen. Jeg holdt på med å sette opp ei hylle som jeg har hatt i lysthuset, den skulle jeg ha i gangen til alle pottene mine. Da kom sønnen forundrende ned trappa og lurte på hva jeg holdt på med. Før jeg rakk å svare så snudde han seg for å gå opp igjen, og sa med et sukk "dette gjør du jo hvert år". Ja, slik er det blitt, nå er også frøpotter i gangen blitt en årlig tradisjon.

Ellers så har vi vært på "Kristin og Håkon lekene" i dag. Kjempe flott vær og 152 startende barn i alle aldre. Jeg hadde kjøkkentjeneste og stekte vafler til den store gullmedaljen.

Nå er det snart legge tid for minsten og "Himmel blå" for oss litt større. Ha en fin søndagskveld alle sammen.

Kommentarer

Kathrine sa…
Ser du har jobb framover ja:-) Har noen kuleprimula jeg liker veldig godt, og noen andre. På Ringve Botaniske hage, har de en stor og utrolig flott Primulahage! Tenk at det finnes såå mange forskjellige. Helt fantastisk!
Jeg har også stor sans for primulaene, men er ikke så begeistret for disse auriklene egentlig. Og Himmelblå - ja den må en jo bare få med seg. Kjemebra serie synes jeg!
Mariann S sa…
Eg likar kjempegodt både primuler og auriklar.
Inntil for ett par år sida trudde eg det var 2 sortar auriklar - gul og lilla :-D
Der tok eg feil gitt, no har eg 8-9 sortar trur eg, både enkle og fylte.
Sådde nokre primulaer i fjor, av sanka frø. Blir spennande å sjå kordan dei blir.
Merethe sa…
Du verden så flink du er til å så ...:) her går det mektig tregt med den biten enda. :) HA en fin Mandag.
Rekkehuset sa…
Tuusen takk for enda en koselig utmerkelse Vivi! Ble så glad for at du tenkte på meg:-) og du får den i retur. Hadde vært veldig koselig om vi fikk til å treffes en vakker dag!
Du verden så mye du har sådd! Helt imponert jeg!
Ha en fortsatt fin uke, klem.
Ellen Walnum sa…
Tusen takk for enda en utmerkelse Vivi. Jeg ble helt rørt, spesielt pga de fine ordene du skrev.

Skal si du har fått dilla på primula! Jeg har ikke rukket å få noe særlig forhold til den enda, men det kommer sikkert:-))
Seascape sa…
Takk for kommentaren i min blogg.

Du frister meg ;-)tror jeg må melde meg inn i Primula klubben.
Jeg setter veldig pris på disse herlige plantene, spesielt de typene som blomstrer tidlig på vårene i en utrolig fargeskala. Mine gamle lilla Primula, blomstret her i Juletiden. Akkurat nå ligger det et tynt lag med snø her, men det regner vel bort i løpet av dagen og da håper jeg at jeg snart kan nyte synet igjen.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne