Gå til hovedinnhold

Hyggetur ble lustur - skikkelig ergelig

Vet ikke helt om jeg skal skrike eller bare late som ingen ting. En hyggetur i lysthuset for å vanne, prate litt og stelle med småplantene, skulle bli en nedtur.
Etter å ha vannet og puslet litt, så la jeg merke til at det var noen som hang litt merkelig med bladene. Dahlia Black Beauty, hadde fått noen gule blader og det første som slo meg var at her må jeg gjødsle. Men med nærmere øyesyn, så var det ikke vanskelig å se hva som gjorde skaden. LUS - ikke mange, men tydeligvis nok til å gjøre skade. Jeg knuste dem med fingrene og rev opp de som var mest besatt og kastet dem ut i snøen. Det var også noen stokkroser, som har stått siden av, som også hadde fått besøk av noen uønskede lusesvin. Det ble klemt og sagt mange stygge ord, og hyggeturen i lysthuset var blitt gjort til en ergelig lusetur. Hvor dem kommer fra ? må vel være alle de pottene med planter som sto ute i sommer, kanskje ??
Spiller ingen rolle egentlig. Jeg skal kjempe videre og skal gjøre alt for å bekjempe lusesvina.

Ellers - endelig helg og jeg skal prøve meg på sviskekake i helga. Det har snødd i dag og det er kommet rundt 7-8 cm med nysnø. Ja, ja ikke noe vi kan gjøre med det heller. Det tærer på det som er fra før - en tynn trøst, men det hjelper litt på humøret.

Stor plate med Stratos er min fredagskos. Ha en fin kveld !!

Kommentarer

Marit sa…
Det er fort gjort å få lus på planter nå om dagen tydligvis. Jeg har de siate dagene dusjet på plantene her, hadde til og med fått lus på tomatplantene! Urk, lus er noe herk...
Kathrine sa…
Bare en ting som er værre: Lus på ungene! DET er noe hærk det. Yngstemann har hatt lus tre ganger på ett år. Nå håper jeg det er slutt, men for et styr. Unner ingen dette nei! Da heller lus på planter. Bare beklage dette, men heller det.
Lus i menneskehår er bare forferdelig:(
Hadde en bare kunne hive de ut så.

Bare et utbrudd her nå. Usj..

Men håper det retter seg. Ingen koselig opplevelse dette nei. God helg i kampens hete iallefall.

:))
Æsj, jeg føler med deg. Du dro de ikke med deg fra Plantsjen da? Jeg hadde jo en eføy jeg kjøpte der full av lus og den hadde jeg jo attpåtil inni stua. Æsj og urk. Jeg håper det ikke er lus på de jeg fikk av deg da, men jeg har nå ikke sett noe.
Du får nå uansett kose deg i helga, med både sviskekake og annet kos!
Ellen Walnum sa…
Å så skrekkelig irriterende! Jeg fikk et massivt luseangrep i fjor i drivhuset. Jeg hadde ikke hatt lus før og skjønte ikke hva det var før det var gått noen uker. Da stod det skralt til kan jeg fortelle deg! Decis!....sier nå jeg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne