Gå til hovedinnhold

Det er høst i hagen

Høsten er kommet. I allefall i hagen min.
Etter en ufrivillig hagefri sommer, så må jeg si at hagen har klart seg utmerket på egenhånd. Noe ugress er jo selvfølgelig på plass i full monn, men bortsett fra det så ser det bra ut. Vann har den fått i bøtter og det merkes på all soppen som ligger rundt omkring. Det er ekkelt.
Og for første gang siden vi kjøpte epletrær, så har vi i år mange epler. Kanskje en tanke sure, men de egner seg kanskje i ei eplekake ?

Det blir ikke gjort noe mer i hagen min nå i år. Ikke har jeg kjøpt løk og har vel egentlig ikke tenkt å gjøre det heller. I dag har jeg fått ryddet bort alle krokker med rotne og visne sommerplanter. Drivhuset er ryddet, men ikke vasket, og alle pottene er satt inn. Nå må jeg bare få kjøpt meg lusespray slik at jeg får spraya alle pellisene og tårene før jeg setter dem inn i lysthuset. Mange av dem blomstrer enda, så det haster riktig nok ikke.
Været har vært helt supert i dag og det var godt å holde på ute. Det er nesten varmere nå enn det vi hadde i sommer. Håper høsten blir slik.
Nå skal gresset klippet for siste gang, og da setter jeg kroken på hagen for dette året. Noen frø har jeg fått samlet inn, så om noen mnd så starter planleggingen for neste år igjen.

Jeg vil sende en takk til min snilde hagevenninne, fiol. I går var det pakke i posten fra henne. Frø av hvit ridderspore, duftpose med koselig rosemønster og en flott kjøkkenklut som hun hadde laget selv.

Her kommer noen bilder av det som blomstrer i hagen min nå, midt i september.
















Håper alle får en kjempe flott høst.

Kommentarer

Mia sa…
Så mye du har nå i september, den "Getanian" nederst, har den et navn?Den har så kul utsida på blomsten, svart og hvit, min er bare blå hele blomsten.
Fint å ha ryddet for høsten og neste sommer kommer, og da har du kanske litt mer lyst og overskudd, sommeren iår ble jo ikke akkurat som du tenkt deg...
Mariann S sa…
Hei Vivi. Kondolerer med mammaen din. Trist å høyre. Stor klem frå meg :)
Flotte bilder av det som blomstrer i hagen din og ja det går mot høst.

Takk for alle hilsener i bloggen min, jeg har stadig ikke glemt at jeg har lovet deg Hagelerkesporer. Foreløpig har det ikke blitt tatt et eneste spadetak i hagen på lenge...

Ha en fin søndag Vivi!
Linnemi sa…
- og jeg er fremdeles helt henført av det bilde du har øverst. :-)
Helen sa…
Så mange fine høstblomster foreviget så pent.
Kathrine sa…
Hei du:) Nå er jeg hjemme etter hyttetur igjen. Vi driver med ved, og det er mye jobb når en må tenke framover. Godt å ha deg tilbake, Vivi!
Sjøl om hagen din er på halv tolv og soppen gror. Tenker jeg sender deg en mail om du vil ha frø av meg jeg. Har samlet inn masse, og kan sende deg en liten liste om du er intressert. Og av andre planter og:)

Og angående epler, så er eplekake godt av sure eper og ikke minst, eplegelé!
Håper du ikke blir "borte" fra hageblogger i høst jeg, men skjønner du har mere enn nok annet å tenke på disse høstdagene..
Men vi kan holde kontakten, ikke sant?

Klem fra meg:))

Og den hvite solhatten er så flott!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne