Gå til hovedinnhold

Været styrer vi ikke over...

Etter 5 fine dager i fjellet med fin høstsol, så var denne høstferien over for i år. Vi har kosa oss. Fått rydda opp litt rundt hytta, unga har kjørt 4 hjuling (ATV) og vi har gått fine turer. Det har ikke vært noe stress og det har vi vel hatt godt av alle fire.


Josefine kanin kosa seg også veldig godt på fjellet. Var vi ute så hoppet hun også rundt oss også.
Nå er snart hverdagen her igjen og høsten er virkelig på god tur. I går fikk jeg spraya alle inn/ut plantene mine og fikk satt dem inn i lysthuset. Jeg spraya med 1/2 dl grønnsåpe, 1/2 dl salmiak og 1 liter vann. Jeg skal spraya en gang til for å være sikker på at lusa er borte. Litt vemodig var det å sette dem inn nå, for mange står fortsatt i fin blomst.






Nå håper jeg at jeg har bedre lykke i vinter enn jeg hadde i fjor. Overvintring av slike planter er ikke min sterke side, men nå skal jeg passe bedre på dem.
I dag snør det og det er vært en inne dag med DVD-film (Olsenbanden jr.) og fyring på ovnen. Jeg håper ikke at det legger seg enda, for da kommer vinteren til å bli lang. Men vi får ikke gjort så veldig mye med det, så vi får ta det som det kommer.
Håper alle har en fin lørdag.

Kommentarer

Røsslyng sa…
Høres ut som en behagelig ferie.
Du får ta deg små "rekreasjonsturer" i drivhuset for å nyte blomstringen ;)
Ha en fortsatt god helg!
Elsa sa…
Får håpe det er bare skremmeskudd vinteren sender ut nå, det er altfor tidlig til at snøen skal legge seg.

Ha en fortsatt fin helg!
Kathrine sa…
Hvitt på toppene her også nå, men mye vind. Godt å høre at du og dine har fått hatt en flott høstferie. En og en halv uke til ferien her.

I går kveld huska jeg å ta inn endel av plantene ute. I natt kom frosten, men det ble bare litt. Ikke mye som har gått dukken enda:) Og apropos disse som skal overvintre, så hørte jeg en kar på radioen som sa at to mnd var mere enn nok for graniumene/pellis for å overvintre. Det prøvde jeg i fjor, og de var kjempefine! Et lite tips det, for jeg er ikke flink med denne overvintringen. Men tenk at jeg fikk det til i fjor!
Her har vi akkurat vært på kino, sett Up hele familien. Nå står en kylling i saltdeig på ovnen. Nam!
Ønsker deg en fin helg, Vivi.
Klem:)
Merethe sa…
Hei vivi. Her kom nedbøren som regn heldigvis, men ikke så langt unna hadde det snødd mye. Har ikke lyst på snø enda. Det kan vente et par månder. :) Ha en fin helg. klem
Ellen Walnum sa…
Så deilig at dere fikk en fin høstferie.

Lykke til med overvintringen. Jeg er også spent siden jeg skal ha dem i drivhuset i år og ikke i kjelleren.
Rekkehuset sa…
Høres ut som om dere har hatt en delig ferie:-) Flink har du vært med å få inn plantene også! Jeg har ikke engang kommet til å rydde i hagen, har liksom ikke noe piff til det når det ikke er jeg som ser den til våren...men krukkene mine skal jeg jo ha med så de må tømmes.
Håper da virkelig ikke at snøen har tenkt å legge seg enda nei!!!! Ikke sett den her enda da, her regner det nå.
Ha en fin uke, klem fra Hanne.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne