Gå til hovedinnhold

Lengter etter vår og undrer meg på.....

...om hvordan det har gått med Clematisene mine i vinter.
Jeg sitter å ser igjennom bilder fra tidligere sommre og lengter etter vår og sommer.
Jeg vil nok prøve å skaffe meg flere Clematis, de trenger jo egentlig ikke å klatre på en vegg. En gammel trepinne er nok til at en Clematis kan plantes i bedd, og det er jo så fint med noen klatrere inne i blandt.
Her er noen av mine Clematis.





Nå er tiden inne for såing og helga er satt av til det. Gleder meg til de første spirende.
Har dratt frem gamle hageblader for å drømme litt, hente tips og inspirasjon.
Ønsker alle en fortsatt fin uke og god helg.



Kommentarer

Ellen Walnum sa…
Å så vakre clematis. Jeg skaffet meg også noen i fjor og er spent på hvordan de har det. Den ene er litt sær, en sieboldi, så den får overvintre i drivhuset og har begyne å våkne til liv:)
Anonym sa…
Nydelig. Tror jeg skal slå ned en bjørkestrange med noen korte greiner for å la dem klatre.
Anita sa…
Ååå det er vakkert med clematis! Utroligt mange forskjellige sorte det finnes også av dem etter hvert...
For to år siden plantet jeg en klematis ved siden av trollhassel treet mitt. Kan tru det ble fint. Trollhassel syns jeg er finest uten blader. Så om sommeren får en clematis med hvite store blomster klatre i "trolltreet" mitt...
Asbjørg sa…
Ja,det finnes mange vakre klematis,selv har jeg ingen,men ikke utenkelig at det blir plantet en iår.
Uansett,deilig med blomsterbilder,våren kommer nærmere!
Merethe sa…
Sukk.... klematisene ja. Her skal det også plantes flere klematis. De er så vakre. Blir veldig spennende å se hva som spirer til våren. Vil nok ha noen i krukker på terassen igjen. De ble så frodige. Nydelige klematis du har i hagen. Her skal det såes over helgen. Da skal alt settes opp. Bord og lys. Gleder meg veldig. :)
God helg kjære Vivi. Klem fra Merethe
Kathrine sa…
Klematiser er flotte! Har kjøpt så menge på salg hver høst, men det er jammen mange som har gått dukken også. Så vi får se i år når de kommer. Sola skinner og det drypper fra taket. Påskevær egentlig.
Ha en riktig fin helg, Vivi. Klem fra meg:))
Mariann S sa…
Åååå, nydelige Klematisar du har :) Kor eg gledar meg til vår no, er no ikkje vant til sånn langvarig vinter på mina kantar. Men klart det har vore ein knallflott vinter, eg klagar ikkje - men no er det vel snart vår vel ;) God helg til deg Vivi :)
IngunnBW sa…
Dette var en sober samling clematis :) Er det Piilu på det ene bildet? Min gikk dessverre ut i fjor, det var nok barfrosten før jul som var synderen. Jeg fikk den aldri til å blomstre med doble blomster om våren, tror nok jeg beskar den litt for godt...

Du har forresten et aldeles nydelig headerbilde! Lurer på hvor lenge det er til vi får se havene våre igjen jeg...
Unknown sa…
Hadde litt clematisdilla en periode, men så blir de bare spist opp av saksedyr..grrrr.

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne