Gå til hovedinnhold

Helgegleder #28

Det virker som sola bare kommer i helgene, her på Østlandet for tiden.
Jeg tar vel i mot den, og priser meg lykkelig for at jeg kan være ute.
Sist helg var det skikkelig sommer her på Lillehammer.
 

Helgegleder er en fotoutfordring der vi kan vise bilder fra en helgeglede.
Liten eller stor, det er det du som bestemmer. Alt som har skapt en glede i ei helg, er hjertelig velkommen i denne uformelle utfordringen.
 
Min helgeglede er sommer, grill og hagekos.
Som sagt så var sist helg helt fantastisk flott. Vi hadde strålende sol fra morgen til kveld, og selv om vi deltok på fotballcup, så fikk vi også tid til å kose oss hjemme.

Årets første grill. Det er så koselig å lage mat ute, og kjenne lukten av grill og små nippe til vinglasset.
Jeg har sett på reklamen til KIWI der Tina griller vannmelon, og det er faktisk veldig godt.
Nå hadde ikke jeg noe på, slik som hun gjør, men en lunken melon var veldig godt til grillmat.
 
En annen stor glede for meg er drivhuset.
Hva skulle jeg gjort uten?


I går kveld fikk jeg pyntet litt og kjøpt inn en sommerblomst.
Det er ikke så mye her enda, men nå fremover kommer det til å satt ut flere pelliser og andre planter.


Det er koselig å ta seg ei pause i drivhuset. Steng seg litt ute fra både beisekost og resten av verden, bare for ei lita stund.
HERLIG!


På Blomsterkroken fikk jeg tak i agurkplanter, og en squash.
Tomatene jeg satte tidligere i uka trives godt, og jeg kan se at dem har vokst.


To typer basilikum kjøpte jeg også, og laget meg ei urte-urne.
Basilikumen tuppet jeg, for å få den litt tettere. Kaninene er veldig glad i urter, så dem ble ekstra glad for å få det jeg klippet av.
Det er ikke så mange urter jeg har enda, Timian, basilikum og gressløk. Jeg skal kjøpe oregano og dill etter hvert.
 
Denne helgen skal tiden brukes på beising av hus, men først skal jeg stå i fotballkiosken.
Idrettslaget arrangerer fotballskole i dag, og da må jo ungene få is og vafler.
 
Håper du har lyst til å dele din helgeglede.


Kommentarer

Villrose sa…
Ja, disse gledene deler jeg med deg, alle sammen :-)
For et koselig innlegg=) Både grill, blomster og pynting er helgegleder for meg også=) Håper du koser deg=) Vibeke
Bille sa…
Travel og innholdsrik helg på deg! :D Jeg koser meg i feriehagen og har akkurat plantet ferdig årets georginebed. Litt mer jobb enn i fjor, og litt utvidet bed, selvsagt :)
MarJE sa…
Hei Vivi.
Hjå deg var det mykje trivelige gleder.
Kor supert at sola skin, herlig kvar stråle ein får av den.
Årets første grilling er noko heilt spesielt og då er liksom sommarsesongen i gang.
Koselig du lagar det i drivhuset. Mange gode smakar etterkvart som tomatar, agurk og urtene veks seg til.
Kos deg vidare i helga med sysslane dine, klem frå MarJE.
Har också grillat för första gången i kväll. Mumsfillibabba. Vi har sån tur att vi har ett verandatak som skjuter ut, där kan man grilla trots regn ...
Elin sa…
Deilige sommerbilder! Endelig:)
Sorry at jeg droppet forrige helg, men har vært bloggpause her pga Londontur og en veldig travel uke. I dag ble jeg 'pushet' i gang igjen (takket være helgegleder) og viser frem de første bildene fra Chelsea Flower Show.
Fortsatt god helg!
Merethe sa…
Fine helgegleder Vivi. :) Håper dere har bedre beisevær enn det det har vært her i dag. Regnbyger og atter regnbyger, men supergodt når sola stikker frem mellom disse da. :) God søndag til deg. klemmer Merethe
Martin sa…
Jeg er misunnelig på drivhuset :)
Vigdis sa…
Så koselig det ser ut! Deilig med sol og varme og laaange kvelder.
Marit sa…
Herlige gleder du byr på! Det gjelder å utnytte disse deilige dagene vi har nå, for vi vet jo aldri hvor lenge de varer.

Ha en fin søndag. Klem
Hyggelige gleder. Ønsker deg en flott søndag!
Ingeborg sa…
Så herlige helgegleder! Fin helg (det som er igjen av den) til deg:)
Ja hva skulle en gjort uten drivhus, og så koselig du lager det til. Koser meg masse i drivhuset jeg også :-)
Unknown sa…
Ja du vet å kose deg ser jeg, nå er det bare så fint og utelivet må nytes.
Koselige helgegleder og fine bilder Vivi.
Klem fra Marit.
Endelig ble det en helgeglede fra meg også=) Koselig å legge inn=)
Landliggeren sa…
Det lyder bestemt som en dejlig weekend i haven. Min største glæde i weekenden må være, at syrenerne er sprunget ud :-)

/Birgitte

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne