Gå til hovedinnhold

Låser hagen for høsten!

Det har vært en fantastisk flott helg, og jeg har endelig fått ryddet opp og gjort hagen vinterklar.
Den siste tomatplanten i drivhuset har slippet taket, og alle støttebøyler, og pynt og potter har kommet under tak.

Det føles både godt og vemodig på samme tid, men jeg innrømmer at det skal bli godt med ei hagepause.



Høstløvet dekker snart hele hagen. 


Kinasøte er den eneste igjen som blomstrer.


Vi har hatt noen frostnetter nå, og det ligger rim på bakken langt utover dagen.



Nesten alle dagene har falt ned, og jeg gruer meg til våren, hvor alt skal plukkes opp igjen.


Det har ikke vært den sommeren, som jeg ønsket meg, men hagen har vært frodig og fin.
Noen planter har nok hatt en sein blomstring, pga det kjølige været, og Clematisen har ikke klart å få frem blomstene sine i år heller.
Men de dagene det virkelig har vært sommer, da har jeg kost meg i hagen. Da har det virkelig vært verdt alt strevet med luking og planting.


Nå låser jeg hagen for denne gang, og venter spent på en ny sesong.
Jeg har flere planer for kjøkkenhagen, og så er jeg veldig spent på alle vårløkene som er plantet i betongringen.
Nå står det potter med frø i pallekarmer, og det skal blir spennende å se om julerosefrøene kommer igjen.

Mye å være takknemlig for, og mye å glede seg til.
Det er vel slik når man har hage?


Kommentarer

Vemodig! Men ein del av hagelivet.
Her har ikkje vore frost enno.
Så vi kan kose oss litt til med alt som blømer.

FIN NY VEKE TIL DEG!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa…
Jeg har også ryddet i drivhuset og i krukkene denne helga. Det har vært nydelig høstvær og deilig ryddevær. Det er godt å ha det unnagjort.
Inger Marie sa…
Godt å få rydde opp før ruskeværet setter inn...flotte farger med alt løvet:)
Jeg er også igang med opprydding,men det tar litt tid...
Vi har ikke hatt frost ennå så mesteparten av løvet henger på ennå.
Fin kveld til deg:)
Heisann... litt trist... kan enda komme flere varme soldager.... håper jeg!
Ja,nå er det over der ute og kulda griper snart om seg. Jeg har igjen noen planter som skal inn og så skal det rakes litt til. Godt vi kan glede oss til våren! Ha en fin dag i høsten!

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne