Gå til hovedinnhold

Gressløkpesto, tyttebærsirup, bærtur og matmuffins!


Jeg har ei stund nå byttet ut hagen, men kjøkkenet.
Har funnet en del oppskrifter, som jeg har prøvd ut, og egentlig funnet litt gleden med å lage mat.

Først ute er gressløkpesto. Den oppskriften har jeg hentet fra Turid med bloggen Tuaihagen og huset.

Gressløk kan brukes til mye mer, enn i eggerøra og omeletten.


Klipp gressløken helt ned - for den kommet fort tilbake.
Jeg blandet også i litt vanlig persille og litt bladpersille.
To fedd hvitløk
Solsikkekjerner eller pinnekjerner - jeg brukte solsikke

Kjør alt dette i en blender, til alt er blitt "most"
Hell i litt olje etter behov
Smak til med salt og pepper

Utrolig godt og veldig enkelt. Boksene er satt i fryseren, og vil bli benyttet til blandt annet stekt laks, pizzasnurrer og andre god saker.


Tyttebærsirup med konjakk
Jeg fant igjen litt tyttebær i fryseren, og tenkte jeg skulle få kokt det.
Det ble en del veske, som jeg valgte å sile av syltettøyet. 
Saften hadde jeg tilbake i kjelen, hadde på litt til med sukker og lot det koke lenge.
En liten skvett med konjakk, og kok igjen til alkoholen blir borte.
Det er veldig lett å se når saften er blitt tykk og seig. Husk å skumme av hele tiden mens det koker.
Smaker utrolig godt på vaniljeis, og i sauser til kjøttretter.


Jeg har vært på bærtur, og skal ut igjen til helga.
Det er utrolig mye blåbær ute i skogen, og den er så søt og god.
Jeg har bare fryst ned bærene som ble plukket, og har planer om å ta det igjen til vinteren og røre litt syltetøy, og kanskje prøve meg på blåbærsirup.
Smaker utrolig godt på is.


Matmuffins med skinke og gresk yoghurt.
6 dl mel - en blanding mellom groft mel og hvetemel
2 dl melk
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 egg
30gr smeltet smør
200 gr gresk yoghurt
Pizzakrydder, skinke, ost, purreløk eller hva som må falle i smak.
Stekes på 200 grader i ca 20-30 min


Jeg er stadig på leting etter gode mattips til matbakka, for jeg skjønner godt at ungene blir lei av brødskiver.
Dette er en av noen nye oppskrifter, som skal prøves i løpet av høsten.


Kommentarer

Hagens og skogens gleder vert kjøkkengleder!

Herleg :-)
Så mange fine og gode oppskrifter du deler.
Tusen takk !
Mmm, så godt ut :-)
Håper du tar deg tid til å nyte de sommerdagene ute også!
Ha en fortsatt fin uke :-)
Mmm så mye spennende og godt ! Takk for tips !
Spennende å lære seg å like den matlagingen, som jo er så nødvendig. Du er flink!:)
Unknown sa…
Du og du her var det mye godt å så lurt å bruke gressløken pasta, den ideen låner jeg.
Jeg har også plukket blåbær, det er så anvendelig til kaker, frokostblanding og syltetøy.

August er en fabelaktiv måned med bær, sopp, frukt, grønnsaker og en blomstrende hage.

Ha en fin dag.
Inger Marie sa…
Herlige saker du tryller frem!
Jeg har fått dilla på urtepesto..sist laget jeg av persille og tidligere har jeg prøvt løpstikke,det var supergodt:)
Nå nyter vi sommervarmen,selv om jeg skal på jobb i ettermmiddag,er jeg nesten ute resten av døgnet:))
Rita sa…
Ja det er kjekt å lage sin egen mat fra egne råvarer. Jeg har også hatt suksess med gressløkpesto.
Elin sa…
Flott innlegg - helt etter min smak :) Mat med ingredienser fra hagen er topp.
Takk for tips på tyttebærsirup.
Merethe sa…
Nå ble jeg inspirert til å prøve flere ting. Deilig å hente ting fra naturen eller hagen som en kan lage noe godt av.:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Macrobilder fra skogen

 

Helgegleder # 21

Jeg gleder meg allid til helgen. Tid for avslapping og kos sammen med familie og venner.   Tusen takk til dere alle sammen som bidrar med bilder til Helgegleder. Det er kjempe koselig å lese om andre gleder, om de er små eller store, så er det alltid stas å sette seg ned for å se.   Har du noen bilder som har skapt eller skaper en Helgeglede, så er du hjertelig velkommen til å delta.   I denne runden så er det på tide med litt matglede igjen. Jeg er utrolig glad i mat, og i å lage mat med spennende smaker.   Sist helg var det jo påskeaften. Her i huset har vi ikke noe fast matrett den kvelden, så i år ble det kalkun. Etter et innpuls kjøp på Kiwi.  Frøst så penslet jeg den med olje. Finhakket hvitløk, sitronpepper og raspa limeskall ble gnidd inn og slik lå den på benken en halv times tid (under folie) Jeg kuttet gulerøtter og purreløk i litt store biter og la sammen med kalkunen. Dette gir smak på kraften, som jeg senere skulle bruke til saus.

Helgegleder #68

Helgegleden denne gang kommer en dag tidligere, slik at vi alle kan få tid til ALT vi skal gjøre i morgen tidlig. Her i huset skal sønnen gå i barnetog, og da hjelper det lite om det er lørdag morgen. Tidlig opp for å henge ut flagg, spise frokost, få på penklær og være klar på skolen når klokka slår. Denne runden av helgegleder blir en blanding av flere ting. Sist helg så lå jeg på sofa'n med feber, hoste og snørr. Ikke noe stas, men lykkelig for at det ikke var denne helga. På søndag pakket jeg meg godt inn og tok med kamera ut, det kunne jo være noe som hadde kommet frem siden sist. Denne Auriklen kjøpte jeg i fjor, og du verden så flott den er. Se på det hvite, det ser nesten ut som snø. Siden Auriklen er en lav plante, så kan dere vel tenke dere hvordan jeg lå for å ta disse bildene :) Bare det kan jo være en flott helgeglede, i alle fall for nabo'n. Den flotteste overraskelsen på søndagens runde, var allikevel julerosen. Denne